Water motivatie!

Eerder vertelde ik je over mijn nieuwste app, de app die me er aan helpt te herinneren meer water te drinken. Nu inmiddels meer dan een week bezig kan ik je vertellen dat mijn huid minder droog is en ik heel diep slaap. Ik heb meer energie én ik ervaar weer dat ik dorst heb. Het signaleringssysteem begint weer te draaien en ik besef me dat ik mijn lichaam lange tijd echt tekort heb gedaan en dat doet best een beetje pijn.

Ik dronk altijd al veel water, gewoon tussendoor. Maar echt bijhouden hoeveel ik dronk, dat deed ik niet. Ik was er dus van overtuigd dat ik voldoende dronk, maar niets was minder waar. Ik bleef absoluut nog onder de noodzakelijke hoeveelheid! Wetende dat ik een van de gezondheidsfreaks in mijn omgeving ben en dus tot de conclusie kom dat er wel wat water bij mag… durf ik een kleine schatting te maken dat de gemiddelde persoon absoluut te weinig drinkt.

Drink jij minder dan 2 liter puur water per dag? Laat je dan inspireren door de volgende statements over water! Pak je waterfles, een groot glas water en ga er eens lekker voor zitten! Heb je na het lezen van dit artikel behoefte aan een stok achter de deur? Hier vind je de motivatie apps die ik gebruik(gratis).

Watermotivatie! De redenen om meer water te drinken!

  • Wanneer je lichaam uitgedroogd is leent het het water van zichzelf. Of het nu zijn water haalt uit de longen, het bloed of andere organen, uiteindelijk gaat dat je medische complicaties opleveren.
  • Water helpt je een gezond gewicht te behouden, het regelt je metabolisme en vermindert het verlangen naar snacken.
  • Watertekort toont zich heel vaak als honger. Laat je niet misleiden, het lichaam wil vocht, geen voedsel.
  • De mens is het enige levende wezen op aarde wat zijn waterbehoefte aanvult met iets anders dan water.
  • Angst om meer te gaan plassen is ongegrond. De eerste dagen zal je lichaam verbaast zijn over de hoeveelheid water wat het toegegoten krijgt, het zal niet weten wat het er mee moet en dus wordt veel weer uitgeplast. Wanneer het lichaam begrijpt dat het uit zijn overlevingsmodus mag komen zal het het water gaan gebruiken in de organen, je plast dan lang zoveel niet meer.
  • Wanneer je vanaf nu je dagelijkse inname aan water gaat verhogen verlaag je de kans op hartfalen, ergens later in je leven, met 45%.
  • Dé nummer één reden van je onwel voelen overdag, duizeligheid of opstaan met het bekende ´zwart voor de ogen´ is uitdroging. Meer drinken dus.
  • De ´kussentjes´tussen onze wervels zijn gevuld met water, ze dienen als buffer tussen de wervel. Wanneer je te weinig water drinkt verschrompelen ze als het ware, zenuwen kunnen beklemd raken, slijtage ligt op de loer. Deze ´kussentjes´ ofwel tussenwervelschijven hebben water nodig om goed te functioneren, maar zullen ook als een van de eerste zijn die hun kracht verliezen bij uitdroging. Rugpijn kan het gevolg zijn. Een deel van de mensen met rugpijn zal verlichting ervaren, wanneer ze meer water gaan drinken. Dat geldt ook voor mensen met gewrichtspijn.
  • Water brengt je weerstand op pijl. Het spoelt bacteriën uit het lichaam, die anders blijven hangen.
  • Water verzorgt de huid van binnen uit. De huid is onze grootste orgaan, wat evengoed afhankelijk is van de hoeveelheid water die jij het geeft. Het uiterlijk en de kleur van de huid geeft genezers al eeuwen kennis over de gesteldheid van het lichaam. De huid is één van de eerste tekenen dat er iets van binnen niet goed gaat. Problemen met je huid? Drink meer water, zodat alle organen en processen van het lichaam hun werk optimaal kunnen doen. Het effect hiervan zul je gaan zien. Verwacht niet dat rimpels zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Droogte en de droogtelijntjes zullen wel verminderen en de gloed op je gezicht kan terug keren, maar er is een grens in de magie…rightsreserved.water
  • Constipatie is een heel vervelend probleem. Toch komt constipatie meestal door te weinig water drinken.
  • Elk drankje wat je jezelf geeft op de dag, wat enig vorm van suiker in zich heeft, wordt niet door het lichaam herkend als vocht. Water wordt herkend als puur vocht en zal langs de maagwanden doorsijpelen je systeem in. Drankjes met suiker ziet het lichaam als voedsel. En voor het verteren van voedsel gebruikt het lichaam water. Drink dus gewoon meer puur water.
  • Water is de hoofdpersoon in het transporteren van vitamines en mineralen in het lichaam. Wanneer je te weinig water drinkt neem je dus ook niet voldoende vitamines op.
  • Heb je het snel koud? Drink meer water! Water is de temperatuurregelaar van het lichaam.
  • Het lichaam kan geen water verzamelen, het heeft dagelijks nieuwe inname nodig en dat gaat niet vanzelf. Ja, je vult ook vocht aan met andere drankjes, maar met het verteren en verwerken van deze drankjes gebruikt je lichaam ook weer vocht. Dit is dan ook de reden dat men wel eens zegt dat (bijvoorbeeld) koffie vocht onttrekt en dat je voor elk kop koffie een glas water zou moeten drinken. Je vult er wel vocht mee aan, maar het is niet optimaal.
  • Volwassenen verliezen ongeveer 2 liter per dag aan vocht. Dit vocht moet aangevuld worden.
  • Ons lichaam bestaat voor gemiddeld 75% uit water. Dit water reguleert al onze interne processen, van de schokdempers in je rug, tot het oogvocht van je ogen. Het transporteert de afvalstoffen naar buiten en brengt vitamines naar de plekken waar je ze nodig hebt. Wanneer je dagelijks vocht verliest en dit niet aanvult heeft het lichaam stress. Er ontstaat een overlevingsreactie, waarbij de minst noodzakelijke processen worden vertraagd. Het lichaam gaat de belangrijkste organen voorrang geven, dat kan in de natuur erg handig zijn, wanneer je in de woestijn wandelt. Maar op lange termijn kun je problemen verwachten. Elk orgaan, elke cel in ons lichaam heeft het vocht nodig om het lichaam gezond te laten functioneren. Prachtig zo’n overlevingsmodus, maar we willen toch niet overleven? We willen leven! En dus heeft het  hele lichaam recht op water!
  • Het vruchtwater waar baby’s zich in bevinden gedurende de negen maanden zwangerschap wordt aangemaakt met water uit de botten van de mama. Heerlijk voor de baby, maar dit water moet wel weer aangevuld worden voor mama’s gezondheid.
  • 75- 80% van onze hersenen bestaat uit water. Betere concentratie nodig? Heb je het gevoel dat je geheugen achteruit gaat? Misschien is er een verband met je water inname?
  • Van uitdroging is al sprake, wanneer het totaal aan lichaamsvloeistof 1 a 2% daalt. Wanneer je dorst ervaart is het totaal aan lichaamsvloeistof met 1 a 2% gedaald. Water drinken doe je dus juist op de momenten dat je geen dorst hebt.

Het drinken van andere gezonde drankjes, zoals kruidenthee en groene thee zónder zoetigheid, mag je tellen als inname van water. Sterker nog, dat moet je doen!

Teveel water drinken, meer dan 3 tot 4  liter op een dag spoelt ook weer belangrijke mineralen weg. Zoek dus een mooie balans. De apps waar ik het eerder over had berekenen hoeveel water jij nodig hebt, op basis van jouw persoonlijke gegevens. Meer dan dat drinken heeft gewoonweg geen zin, zodra het lichaam verzadigd is voeren de nieren het overschot af. Ga je het echt overdrijven? Dan verlies je je mineralen en natrium, wat evengoed weer voor problemen zorgt. Verhoog dus je hoeveelheid water, maar maak het niet te bont! Ook opbouwen is erg slim om te doen. Ik vertelde je eerder al dat ik mijn aanbevolen hoeveelheid niet redde en dat was prima. Nu ben ik in de avond verbaasd… Ik heb én de hoeveelheid met gemak gehaald én het gevoel dat ik er geen moeite voor deed. Ik heb minder behoefte aan andere drankjes, zoals koffie of thee en ik vind dat een grote stap vooruit!

 

Photocredits: Waterdrops Nithya Ramanujam via Unsplash

http://www.allaboutwater.org/water-facts.html
http://www.mayoclinic.com/health/water/NU00283
http://www.webmd.com/diet/6-reasons-to-drink-water?page=2

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *