Wat we vergeten mee te geven

Ons schoolsysteem is gebrekkig, vind ik, zo ervaar ik het. Dagelijks word ik geconfronteerd met situaties, waarvan ik mij af vraag of het niet wat meer ruimdenkend kan. Alles is gericht op prestatie, bij de resultaten van de kinderen zelf, maar zeker ook bij het functioneren van de school. Hoe beter jouw kind presteert, hoe beter het bedrijf ‘school’ presteert.

Alle ogen zijn nog steeds gericht op de kinderen die uitblinken in hun cijfers en de onderpresteerders vallen nog steeds buiten de boot of ontvangen een stempel op hun voorhoofd, hoe slim ze vaak ook zijn. Het kan immers niet aan het systeem liggen… erg jammer.

Maar los van die prestatiegerichte problematiek is er nog wel meer, waarmee we de plank mis slaan. We vergeten ze van alles mee te geven, met name…. de ontwikkeling van authenticiteit.

Ik ben een groot voorstander van onderwijsrecht, in plaats van leerplicht, en ik geloof heilig dat wanneer we meer zouden gaan kijken naar ieder individueel kind we een veel beter ingerichte maatschappij zouden hebben, waar iedereen zijn talent kan benutten en alles haarfijn op elkaar aan kan sluiten. Geen eenheidsworsten meer!

We geven geen kennis, we praten kinderen informatie aan waar we zelf niet zeker van zijn, onze geschiedenis is bezoedeld en de paplepel ligt vol met feitjes die eigenlijk gewoon onzin zijn. We vertellen onze kinderen dat ze ‘maantjes’ of ‘zonnetjes’ zijn, op basis van hun prestatie, en ze zijn zich er van bewust. Hoe vaak ik de woorden ‘ik ben maar een maantje’ voorbij heb horen komen?! Kinderen weten heel goed wanneer ze minder lijken te zijn dan een ander.
De knutselwerkjes zijn fantasieloze plakitems en moederdag cadeautjes brengen allang geen glimlach meer…. Een placemat, wat door de juf door een lamineermachine is gehaald, of iets wat in die lijn ligt, de handtekening van het kind is er amper nog zichtbaar in. Goede tekenlessen, of handarbeidlessen zijn verdwenen en muziek is meezingen met een cd’tje. Alles draait om cognitief kunnen, linker hersenhelft.

Ik leer mijn kinderen dagelijks dat er nog een andere weg is, dan dat er wordt aangeboden, omdat zoveel te leren valt buíten het onderwijs. Buiten de paden en in feite is het juist dáár… waar je het leven leert.
Er zijn meer keuzes dan basisschool, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs of universiteit. Sterker nog…

Ik vind dat helemaal geen keuze, meer een maatschappelijke trechter.

Wanneer we kinderen meer zelfkennis geven, zouden ze al veel vroeger in hun leven weten waar hun talenten liggen. Dat aanleren van zelf bewustzijn ligt helemaal niet op het cognitieve vlak, maar op een individueel, persoonlijk, vlak. Dat geven we maar zeer schaars mee en als het kind het bewustzijn al heeft… dan wordt er nog maar weinig waarde aan gehecht.

Wat we vergeten mee te geven, maar zo belangrijk is in het leven.

  • photo-1444730558009-b7f0368e1264Je hoeft niet populair te zijn om geliefd te zijn. Sterker nog, populaire mensen zijn vaak niet geliefd, maar worden gevreesd. Hoe groter de schreeuwlelijk, hoe onzekerder de persoon. Onzekerheid komt bij iedereen voor.
  • Je hoeft niet extraverter te zijn dan je bent. Extravert zijn is niet iets wat je je aan kunt leren. Je bent een introvert of extravert en dat zegt niets over wie je bent of wat je kunt.
  • Je hoeft niet iedereen aardig te vinden, maar heb respect voor de ander zijn stappen in het leven. Leer te verwoorden waarom het niet klikt, zodat je dat op latere leeftijd ook kunt. Niet enkel in relaties, maar ook naar werkgevers toe. Blijf trouw aan jezelf.
  • Wees je eigen beste vriend. Er is geen relatie waardevoller dan de relatie met jezelf. Op dit moment leren we ‘aanpas- gedrag’. Leer jezelf goed kennen, wat vind je prettig en wat niet en leer dat te communiceren. Hoe stel je grenzen, zonder narcistisch te zijn? Hoe zet je jezelf op de eerste plek, zodat je vervolgens een ander kunt helpen?
  • Je onzekerheden zijn niet iets om tegen te vechten, ze zijn je grootste leermeester. Onzekerheden vertellen je waar je heen kunt groeien, niet waar je in faalt.
  • Je loopt nooit voor of achter op een ander. Je bent altijd precies waar je hoort te zijn in jouw leven.
  • Je geluk ligt in de dingen die je NU leuk vindt om te doen, niet in de toekomst. Alles wat je nu leuk vindt zegt iets over wie je bent, waar je talent ligt. Het zijn niet de schoolvakken of je resultaten die je levensgeluk gaan brengen., het is de innerlijke sparkel die je de weg wijst.
  • Innerlijke motivatie brengt je waar je wilt zijn, het is je kompas naar een vrij leven. Opgelegde motivatie is een gevangenis, je doet iets wat je eigenlijk niet zou willen doen. Probeer te vinden wat jou van binnen motiveert en volg de drive.
  • Je bent niets meer of minder met een goede baan, mooie auto of een groot huis. Het zegt niets over de mate van geluk en  het zegt al helemaal niets over wie je bent.
  • Iedereen wil één ding in het leven en dat is liefde, gezien worden. Van daaruit ontstaat al het andere gedrag wat mensen tonen.
  • Investeren in ervaringen geeft meer voldoening dan investeren in producten, goederen en materiële zaken.
  • Je hoeft niet te weten hoe iets moet, voor je er aan begint. Stap op het pad en je leert alles gaandeweg, er bestaat geen goed of fout, er is enkel groei.
  • Er zijn geen rare mensen en er zijn geen ‘zondes’, iedereen doet dingen die in een anders ogen niet overeenkomen met hoe je het zou moeten doen. Ieder persoon heeft het recht zijn weg te vinden, hoe raar het ook mag lijken voor jou, het vingertje wijzen naar een ander zegt dat je je aandacht op jezelf moet richten.
  • Ontspanning heelt het lichaam. Je doelen nastreven is prima, maar balans is de key. Doelen zijn zaadjes die geplant worden en ze kiemen in momenten van rust. Neem je rust.
  • Het niet begrijpen van iets zegt meer over hoe het je wordt aangeboden, dan over jouw intelligentie. Ontdek wat jouw manier van leren en begrijpen is, er zijn maar weinig mensen die precies zo leren als dat het systeem het voor ons heeft bedacht en gebruik dat bewustzijn op je weg.
  • Gedachten creëren je leven, je bent geen slachtoffer van de situatie, je bent de ontwerper. Jij bepaalt hoe je leven er uit ziet en of je dromen uit komen of niet.
  • Last but not least…. Het leven ontvouwt zichzelf en elke dag is een nieuw begin. Elke dag kun je weer opnieuw kiezen welke kant je op wilt en kunt gaan. Het is nooit te laat voor verandering, nooit.

Het is niet zo dat school verantwoordelijk is voor de gehele opvoeding van kinderen, het probleem is echter wel dat kinderen er erg veel tijd doorbrengen en snel reageren op het systeem waar ze zich in bevinden. De hele dag in een prestatiegerichte omgeving vormt ze en het komt hun geluk niet ten goede.

Meer en meer kinderen zijn depressief of oververmoeid. Creëer balans!

Doet school het niet? Doe het dan zelf!

 

 

2 Comments

  1. Jeetje Cin, wat een super goede artikel. En zo vreselijk waar!!! Ik ben ontzettend met je eens, we missen met zn alle onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, om al deze dingen aan ons kinderen mee te geven. De bewustzijnsveranderingen van de volwassenen, dat is het geheim. Hopelijk steeds meer ouders worden bewust van die vele waaarheden die jij schrijft. Respect!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *