Wandelen voor je gezondheid

Heb je wat overgewicht of goede voornemens om dit jaar meer te bewegen? Valt het zwembad inmiddels wat tegen, in verband met de filevorming bij de hokjes? Is hardlopen je nieuwe doel, maar blijkt het toch wat zwaarder te zijn dan je dacht? Doe een stapje terug en ga wandelen!

Wandelen is niet voor de oudjes onder ons, wandelen is een serieuze bezigheid, die jou wellicht meer voordelen gaat opleveren, dan al het gebonk en geknal, van overige sporten, op de gewrichten van je nog ongetrainde lichaam.

Zeker wanneer je niet regelmatig beweegt en nu wilt gaan starten dan is het handig rustig aan te beginnen. Dat is even balen, want ergens ben je bang dat, wanneer je niet intensief aan de slag gaat, je in maart afhaakt…. met een uitloop tot december. Ik snap het, maar geef wandelen een kans.

Veel mensen onderschatten wandelen en zien het als een ondergeschikte bewegingsvorm. Zoiets doe je op zondagmiddag, met je ouders of gewoon voor de gezelligheid in het bos. Maar wandelen heeft ontzettend veel te bieden voor je gezondheid en je lichaamsbouw, zonder dat het je achterlaat met blessures.

Je hebt wandelen… en wandelen. En het lijkt zo eenvoudig, we doen het sowieso al dagelijks. Toch is wandelen evengoed iets wat je moet opbouwen. Zeker wanneer je er optimale resultaten uit wilt halen! Er bestaan wandelschema’s, maar je kunt ook zelf bedenken dat je een aantal keer per week een half uur gaat wandelen en in de gaten houdt hoe spieren en gewrichten aanvoelen. Ben je stijf, heb je spierpijn? Misschien ben je toch te lang weggeweest óf je spieren waren nog koud. Doe wat kleine bewegingen vooraf om op te warmen en zorg er voor dat je goed gekleed bent. Wandelen zorgt er vanzelfsprekend voor dat je het warm krijgt, maar wanneer je koud start, dan zullen spieren zich aanspannen, waardoor je klachten kunt krijgen.

Natuurlijk kun je een half uurtje per dag wandelen, vanaf kantoor in je dagelijkse kloffie. Maar wanneer je wandelen als sport wilt gaan beoefenen wordt het misschien wel tijd om er goede schoenen voor aan te schaffen en de intensiviteit wat omhoog te schroeven.

Hoe dan ook, wat je ook doet, wat je ook wilt…. Intensief voor je conditie of een blokje om voor je dagelijkse beweging… Met wandelen zit je altijd goed!

Amanda SandlinDe redenen dat je meer zou moeten wandelen!

Wandelen maakt je hoofd leeg. Een goede wandeling geeft je tijd en ruimte om dingen in perspectief te plaatsen. Zodra je buiten bent lijkt alles minder zwaar, de wind waait om je hoofd, gedachten worden stil en je kunt meer afstand nemen van de dingen die je bezig houden.

Wandelen ontspant. Na een goede wandeling zul je ervaren dat je bloed is gaan stromen, je voeten warm worden, tintelingen in het lichaam. Je voelt je zwaar, je voelt je geaard. Wees niet verbaasd wanneer je zo nu en dan een dutje nodig hebt!

Wandelen vergroot de longinhoud. Net als bij andere sporten verbeter je je conditie en je gezondheid.

Wandelen verkleint de kans op diabetes. We zitten teveel, we eten te slecht. Met dagelijks wandelen verklein je de kans op diabetes type 2 met 58%. Een percentage wat serieus te nemen valt!

Dagelijks wandelen is effectiever dan korte intensieve training. Het lichaam dagelijks beweging geven, hoe rustig dan ook… is effectiever dan een paar keer per week knallen.

Wandelen zorgt voor een goede nachtrust. Het ontspant, het lichaam komt in een betere conditie, waardoor je ook beter gaat slapen. Voor veel mensen onbegrijpelijk, maar het blijft een feit. Een goede nachtrust komt voort uit bewegen.

Wandelen stimuleert de botopbouw. Wat niet veel mensen weten is dat botten groeien. Ook op oudere leeftijd. Botten groeien door belasting. Zodra het lichaam voelt dat het belast wordt, dat het niet sterk genoeg is voor het geen van hem gevraagd wordt, begint het lichaam daar op te reageren. Het begint spiermassa aan te maken, maar ook botmassa. En dat is best wel handig!

Wandelen is goed voor het hart. Wandelen verlaagt de bloeddruk en brengt het cholesterol in balans, verbetert de conditie, verbetert het vermogen van het hart.

Wandelen verbetert de spijsvertering. Bewegen op welke manier dan ook brengt de darmwerking in beweging en verbetert zodoende de spijsvertering. Mensen met stoelgangproblemen worden dan ook geregeld geadviseerd te gaan bewegen. Bij elke stap die je maakt draait het bovenlichaam iets mee, waardoor de darmen letterlijk worden gemasseerd en gestimuleerd. En dat is nog afgezien alle andere processen die het lichaam doormaakt!

Wandelen helpt bij afvallen. Afvallen is niet iets wat je enkel doet door minder te eten, dat weten we nu allemaal. Hardlopen blijkt heel effectief te zijn voor afvallen, maar wat we vaak vergeten is dat hardlopen met overgewicht vaak niet zo geweldig is voor de gewrichten. Het vraagt een lange lieve opbouw. Wandelen vraagt evengoed een opbouw, maar je zult sneller een half uur kunnen wandelen, dan kunnen hardlopen. De calorieverbranding is bij hardlopen en wandelen gelijk, wanneer je naar het aantal kilometers kijkt. Eer je 2 kilometer kunt hardlopen ben je echt wel een aantal weken, wellicht maanden verder. 2 kilometer wandelen…. Daar kom je sneller aan. Met wandelen kun je wel degelijk afvallen én het is een geweldige voorbereiding op hardlopen! Let wel…. Een beetje sloffen is hier niet de bedoeling. Om het lichaam aan het werk te zetten zul je op een flink tempo moeten wandelen…!

Wandelen helpt bij lage rugklachten. Het versterkt buik en rugspieren en zorgt zodoende voor een stevige romp en een betere lichaamshouding.

Ben je dus niet zo’n sporter? Neem de hond mee en plan elke dag een leuke route om te wandelen.
Let op je houding en drink voldoende vocht.
Investeer in gezondheid!

Tue.nl / cre.sagepub.com / mayoclinicproceedings.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *