Waar zit je adem?

Rennen, rennen, rennen, een kopje koffie tussendoor, de kids even ophalen…. #@&* geen boodschappen gedaan, hup in de auto snel naar de supermarkt, koken, kids op bed, snel even opruimen, was draaien, studie oppakken, glimlachen naar je partner, was ophangen… STOP

Ademen!

Adem in, adem uit… relax! Ademen lijkt misschien vanzelf te gaan, maar in een dagelijks ritme, waar je je energie en aandacht in spagaat hebt gefrutseld, is niets minder waar. Ren je de hele dag van hot naar her? Dan is jouw ademhaling verre van optimaal. Een korte oppervlakkige ademhaling is het enige wat haalbaar is en je hebt het vaak niet eens meer in de gaten!

De adem is de kern van het leven, het verwaarlozen van een goede ademhaling heeft gevolgen voor je gezondheid. Een te oppervlakkige ademhaling herken je aan opgetrokken schouders en de adem gaat niet verder dan het opbollen van de borstkas.
Je vult enkel de toppen van de longen.

Er wordt in onze samenleving de laatste jaren veel aandacht besteed aan de voordelen van meditatie, yoga en ademhalingstechnieken. Al die aandacht zou niet eens nodig zijn, wanneer je de tijd kunt nemen jouw ademhaling op een natuurlijke manier te laten verlopen. Want natuurlijk is beter…. Natuurlijk betekent dat het geïntegreerd is in jouw levenspatroon. Geen geclusterd momentje in de week of…ergens op de dag. Ademhalen doe je 24 uur per dag, 7 dagen per week… Althans… Laten we het hopen!

De voordelen van een natuurlijke volledige ademhaling!

  • Een goede volledige ademhaling zorgt er voor dat je al 70% van de toxines in het lichaam laat verdwijnen. Zonder moeite, gewoon van nature. Adem je niet volledig, dan verdwijnen ze dus ook niet.
  • Een goede ademhaling stimuleert de bloedtoevoer, bloedcirculatie én verbetert de kwaliteit van je bloed.
  • Stress verdwijnt voor de zon, wanneer je een paar keer goed diep doorademt en los laat. Een goede ademhaling zorgt ervoor dat de adrenaline in het lichaam daalt, misschien begin je zelfs te gapen! Gapen is een teken dat je los laat wat niet meer nodig is…! Adem in… adem uit!
  • Je humeur verbetert door een goede ademhaling. Het stimuleert de Happy hormonen! Heel fijn!
  • Het verbetert je energieniveau. Ben je veel moe? Let eens op je ademhaling, de kans is groot dat je een hoge ademhaling hebt. Een hoge ademhaling betekent dat je de lucht in je borstkas verzamelt en het je buik never nooit niet bereikt.
  • Een goede ademhaling kan pijn verzachten, voorkomen en helpen loslaten. Yogi’s gebruiken de ademhaling als pijnstiller. Ze ademen zuurstof in, laten de helende energie door de pijngebieden stromen en bij de uitademing laten ze pijn los. Al lijkt het ongelooflijk, wanneer je geregeld naar Ibuprofen moet grijpen, maar een gevorderd Yogi krijgt het mooi wel voor elkaar! Top!
  • In de war of emotioneel? Aandacht voor je adem kan helpen alles weer op een rijtje te krijgen. Een paar keer goed doorademen op een moment van stress helpt je de juiste hersenprocessen aan te sturen en rustig te blijven. Een goede ademhaling helpt je dus je emoties te handelen, maar ook de juiste reacties of beslissingen te brengen.
  • photo-1415369629372-26f2fe60c467Een goede ademhaling zorgt voor beter inslapen, een goede nachtrust en doorslapen. Neem voor het slapen wat tijd om in te dalen en breng je aandacht naar de natuurlijke ademhaling. Op je rug gaat dit veel gemakkelijker, omdat het lichaam van nature al richting het ademhalen via de buikholte beweegt.

De Yogi gelooft dat elk persoon en dier op aarde een beperkt aantal ademhalingen ontvangt. Zijn ze op? Dan eindigt het leven. De leeftijd van een Yogi is dan ook niet te tellen aan de hand van het aantal jaren dat hij hier rondhuppelt, maar aan het aantal ademhalingen per minuut. Hoe rustiger hij ademt, hoe ouder hij wordt.

Ademhalen lijkt zo makkelijk, maar blijkbaar hebben we toch wel wat hulp nodig!

Hoe krijg je de natuurlijke ademhaling terug, zodat jouw lichaam zich kan herstellen?

Project4Alles wat je overactief doet…. remt. Dus pas op de plaats, ga even zitten of liggen en neem de tijd. Zeker wanneer je van je zelf weet dat je hoog ademt, schouders hoog optrekt, dan doe je rustig aan.

Observeer eerst maar eens de ademhaling voor wat hij is…. Hoe adem jij? Zit je ademhaling inderdaad hoog, of bolt je buik een beetje mee? Het doet er niet toe hoe je nu ademt, laat het maar lekker voor wat het is, totdat je vanzelf al wat rustiger wordt.

Stap 1.
Adem in, laat de lucht doorsijpelen, via de borstkas en de flanken naar de buikholte, laat het natuurlijk verlopen. Wanneer de zuurstof zijn weg naar de toppen van je longen kan vinden laat het als vanzelfsprekend de buikholte en de flanken uitzetten. Je hoeft het niet te forceren, daarmee werk je het enkel maar tegen, liever wat minder diep…. dan teveel moeite doen!.

Stap 2.

Wanneer je op het ‘dode punt’ belandt, waarbij je niet verder kunt inademen, trek je heel voorzichtig je navel wat naar binnen, richting de rug. Je zult merken dat de adem je lichaam als vanzelf weer verlaat, je hoeft niets uit te blazen….Niet nodig! Laat je mond een beetje open, zodat de lucht gemakkelijk kan ontsnappen.

Stap 3.

En dan wanneer bijna alle lucht uit je longen verdwenen is adem je als een reflex weer nieuwe verse lucht in. Deze lucht laat je wederom via de borstkas en flanken richting de buik bewegen. Wanneer je helemaal gevuld bent met frisse energie beweeg je je navel weer zacht richting rug én verlaat de adem met al zijn gifstoffen je lichaam weer.

En zo ontstaat een natuurlijk reflex!

Een volledige ademhaling vraagt oefening. Adem de volledige ademhaling 3 keer, niet meer dan dat en bouw het op de lange termijn op. Heb je moeite met het ritme? Stop dan, maak er geen strijd van. Voel je je niet lekker? Dan stop je ook. Dit zijn overigens wel tekenen dat het misschien handig is eens wat begeleiding te vragen. Misschien zijn er cursussen in de buurt?

Wees niet geschokt, wanneer je merkt dat het lastig blijkt! De ademhaling wordt gedreven door diverse spiergroepen. Spieren die lui geworden zijn, door de oppervlakkige ademrituelen van ons jachtige mensjes!
Naar mate je meer oefent zul je merken dat het gemakkelijker wordt én ook veel natuurlijker.

De ademhaling wordt normaal voor je en je zult het verschil gaan voelen tussen de ontspannen ademhaling en de gehaaste variant. Je zult meer energie krijgen, je huid gaat stralen, je voelt je ontspannen en de wereld lacht je tegemoet!

Oh…. En had ik al sterkere rompspieren als voordeel opgenoemd???
Adem in….. en….. adem uit!

2 Comments

  1. Ja hoor Cindy! Er zijn cursussen in de buurt! Ik geef regelmatig ademworkshops en individuele ademcoaching. Mooi blog trouwens!! Succes met je mooie en informatieve website.
    Groetjes! Colette

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *