Stevia….. of ‘Stevia’?

Ik kan soms de verleiding niet weerstaan om eventjes te spieken in de supermarkt op de etiketten van sommige artikelen. Artikelen waar ik zelf altijd ver van weg blijf, maar op de een of andere manier triggert het dan toch iets in mij, waardoor ik even wil kijken wat een rotzooi het toch is… Zo had ik dat laatst bij een bezoekje aan de Aldi, waar Stevia gepromoot werd voor 1 euro nog wat. Hmmm Stevia????

Laat me je even voorstellen aan Stevia.

Photocredits: Onezzart

Photocredits: Onezzart

Dit is Stevia, Stevia Rebaudiana Bertoni, een plant met een voornaam, tweede naam en achternaam. Het lijkt wel van adel. En dat is het ook! Het komt oorspronkelijk uit Paraguay en de Gaurani- Indianen gebruiken het al meer dan 1500 jaar om hun voedsel en drankjes mee te zoeten. Het is ontzettend zoet en de blaadjes worden gekneusd, gedroogd en/ of gevijzeld. Deze blaadjes bevatten glycosiden, waarmee Stevia zo’n 30 tot 45 keer zo zoet is als suiker. Maar waar suiker slecht voor je is, daar heeft Stevia helende eigenschappen. Uit verschillende onderzoeken kwam naar voren dat Stevia geen bijwerkingen kent en zelfs gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft. Stevia lijkt bijvoorbeeld te helpen bij hypoglycemie en diabetes. Het stimuleert de alvleesklier om insuline aan te maken en het verlaagt de bloedsuikerspiegel naar normale waarde. En uiteraard, wanneer je Stevia toevoegt aan je voeding gebruik je ook geen suiker, waardoor het dubbel in je voordeel kan zijn. Suiker is immers een groot vergif!

 

stevia suikerjpgNou…. En dan is dit onze Stevia.

De Stevia in de supermarkt. Hoera! Wat zijn we er blij mee! De oorspronkelijke Stevia kent namelijk een nadeel. Het heeft een wat bittere nasmaak. En dat willen we niet. We willen suiker, maar dan niet als suiker, we willen geen calorieën. Deze Stevia is wit, het zoete is uit het kruid getrokken en heeft 42 chemische processen onder gaan, voordat het in het potje ging. Dit is geen Stevia. Dit is een geraffineerd wit goedje, wat gescheiden is van zijn helende eigenschappen, gemengd met chemische toevoegingen én met sacharose of maltodextrose vóór het in jouw thee, koffie of voeding gaat. Sacharose en maltodextrose voor degene die dat niet weten… is suiker.

Er is een enorm verschil tussen het consumeren van de echte Stevia en het geraffineerde eindgoedje wat in de schappen ligt, maar het leuke is dat je daar in de reclame niets over hoort. Al de geweldige eigenschappen van Stevia Rebaudiana Bertoni worden opgehemeld, Stevia is zo goed voor je! Maar we bieden je wel het chemische witte goedje aan.

Heb je je al afgevraagd… Hoe kan het witte poeder, wat 42 chemische processen heeft doorlopen nog goed voor je zijn?

 

Niet al het Stevia is Stevia.
En binnen het aanbod zijn er ook veel verschillen.
1. Groene Stevia, poeder van het blad of het hele blad is de meest natuurlijke vorm. Het heeft nog al het goeds in zich wat je je kunt wensen. Het is de Stevia die al eeuwen wordt gebruikt en bewezen is geen bijwerkingen te kennen, het kent zelfs voordelen voor je gezondheid. Het is natuurlijk en ongeveer 30 tot 45 keer zoeter dan suiker. Je kunt het in voeding en drankjes gebruiken.

2. Stevia Extract. Deze vorm is 200 keer zoeter dan suiker. Het is een zoetstof. Men heeft het zoet en het bittere gedeelte van het blad weten te scheiden. Dit kan een goede suikervervanger zijn, maar het heeft niet meer de helende eigenschappen van de Stevia plant en er zijn nog weinig onderzoeken bekend over het effect van deze zoetstof.

3. Geraffineerde Stevia ( en Truvia). Deze Stevia…. Daar zou je gewoon vandaan moeten blijven. Het is eigenlijk niet eens Stevia. De chemische processen hebben alles kapot gemaakt en het een en ander toegevoegd en wat over is gebleven is een leeg ingredient, wat enkel nog maar gigantisch zoet is. Het schijnt zelfs wel 400 keer zo zoet te zijn. Het bevat sacharose uit GMO mais en suiker. Het kan gewoonweg niets meer toevoegen aan je gezondheid en het zal me niets verbazen als over een aantal jaar uit onderzoeken gaat komen dat het zelfs slecht voor je gezondheid is. Alles wat door zoveel chemische processen gaat wordt niet meer herkend door je lichaam en dat levert uiteindelijk altijd problemen op!

Meer en meer bedrijven voegen dit zogenaamde ‘Stevia’ toe aan hun producten. Pas dus op met wat je kiest!

 

Stevia, the good old stuff, én de andere natuurlijke suikervervangers!

Er zijn wel 322 onderzoeken gedaan naar de helende eigenschappen van Stevia. Het is voor nu bekend dat dit geweldige plantje zeker kan helpen bij de stabiliteit van de bloedsuikerspiegel, gewichtsafname, cholesterol en bloeddruk en volgens recente onderzoeken zelfs bij kanker.

De stevioside in de bladeren lijkt de groei van kankercellen af te remmen. De helende eigenschappen zitten dus in het plantje zelf, maar gebruik van het plantje zorgt er ook voor dat je bij de slechte suikers wegblijft, wat evengoed helpt bij genezing en stabilisering van gezondheidsproblemen.

Veel mensen gebruiken de natuurlijke Stevia zonder problemen, maar er zijn mensen die toch blijven haken op de bittere nasmaak. Laten we even voorop stellen dat voedsel en drankjes zoeter maken dan ze zijn gewoon sowieso niet goed voor je is. Dus probeer zoveel mogelijk weg te blijven van suikers in welke vorm dan ook. Maar heb je toch eens behoefte aan iets zoets, wat ook binnen een normaal voedingspatroon zo hoort te zijn, dan kies je het liefste voor deze natuurlijke zoetmiddelen.

 

Top 4 natuurlijke zoetmiddelen!

1. Op nummer 1 staat absoluut RAW honing, onbewerkt, onverhit, met alle helende eigenschappen nog in zich. Honing is een geweldig product en staat bekend om zijn talloze gezondheidsvoordelen. Dan praten we dus niet over de honing in de supermarkt, maar de echte. Hij is duurder, maar zoals ik net al zei… Je suikerconsumptie moet gewoon omlaag…

2. Dadels staan op nummer 2. Een gezond alternatief wat heel veel gerechten geweldig kan zoeten. De suikers in dadels zijn verpakt in zijn oorspronkelijke vorm, de suikers worden dus als voeding opgenomen door het lichaam, waardoor je niet zo’n suikerpiek ervaart als met extracten zoals geraffineerd suiker.

3. Stevia blad of bladpoeder. Natuurlijk!

4. Kokosbloesemsuiker. Let op dat je een biologisch product zoekt, waar niets aan toegevoegd is. Het heeft een subtiele zoete smaak, wat een beetje lijkt op rietsuiker. Het heeft evengoed ook geen chemische processen ondergaan, dus volledig naturel en heeft een lage glycemische index.

Gebruik elk zoetmiddel zo natuurlijk mogelijk, zo onbewerkt mogelijk. Gebruik het in kleine hoeveelheden, gewoon zo af en toe en luister naar je lichaam. Wanneer je iets moet zoeten om het weg te kunnen werken, zou je je af kunnen vragen of je het uberhaupt wel lust :)

 

Bronnen:

Huffingtonpost.com / Salusi.nl /Pubmed / wikipedia

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *