Stappen naar een gezond leven!

Een gezond streven… een gezond leven. Dus wat houdt je tegen?

Is het de wisselvalligheid van de berichtgeving, het drukke stressvolle leven of voelt het gewoonweg onoverzichtelijk om al die stappen te gaan maken?
Een gezond leven is niet zo moeilijk. Het begint bij de basis en spreidt zich vanzelf uit over alle lagen van wie je bent. Het is een domino-effect van keuzes en resultaat. Kleine stappen leiden als vanzelf tot grote veranderingen. Alles wat jij hoeft te doen is beginnen.

Neem die eerste stap en werk hem uit en als vanzelf komt de rest!
Wil je toch liever wat overzicht over hoe je de route zou kunnen bewandelen of een keuze kunnen maken uit alle stappen op jouw moment? Ook dat kan natuurlijk!

7 stappen voor een gezond leven!

Eet goed voedsel!

  • Eet zoveel mogelijk groente en fruit, het liefst biologisch. Maar mocht je daar geen geld voor hebben, dan is groente en fruit uit Nederland een goede keuze. Daarbij… het laten staan van groente en fruit is ten alle tijden schadelijker voor je dan bespoten groente en fruit. Dus laad je bord vol met alle kleuren van de regenboog!
  • Eet echt voedsel, voedsel wat je oma zou herkennen als voeding. Voeding wat niet bewerkt is, herkenbaar is en zijn oorsprong niet in een fabriek heeft… maar de tuin, een boom, of weiland.
  • Drink voldoende water. Installeer desnoods een water-reminder op je telefoon!
  • Eet voeding wat goed is voor de hersenen, denk bijvoorbeeld aan noten!
  • Lees je in over dierlijke voeding en wat het met je gezondheid doet en maak je keuze daarin. Een goed boek daarvoor is The China Study.

 

Beweeg!

  • Minimaal 30 minuten per dag!
  • Kies iets wat je leuk vindt, waar je blij van wordt. Dansen, hardlopen,yoga.. het is om het even, als je het maar doet!
  • Ga voor variatie, dat maakt het leuker, gezelliger en je gebruikt al je spieren.
  • Kies een moment uit waarop je zeker weet dat je het ook echt zult doen. Ben je geen ochtendmens? Dan sla je de ochtend voorlopig lekker over.
  • Fiets naar je werk, gebruik een longboard of skates. Is dat teveel gevraagd? Misschien kun je op de terug weg de stap wel maken?

 

Slaap en relax!

  • Zorg dat je voldoende goede slaap krijgt. Minimaal 8 uur per nacht.
  • Doe middagdutjes als het je teveel wordt.
  • Meditatie kan je snel weer opladen en Yoga Nidra is een enorm sterke methode om je lichaam de rust tussendoor te geven waar het om vraagt.
  • Neem tijd voor jezelf. Doe wat je leuk vindt en koester die momenten.

SW_Chelsea+Francis-

 

Positieve vibes

  • Houd je gedachten in de gaten en zet ze om naar positieve vibes.
  • Kies je vrienden bewust. Echte vriendschappen zijn heel waardevol voor je gezondheid en geven energie.
  • Neem de tijd naar muziek te luisteren wat je motiveert of inspireert.
  • Kies voor heling, visualisaties of ingesproken meditaties helpen je terug op het pad.
  • Voorkom overprikkeling. Vind je balans, hoe moeilijk soms ook.

 

Doe iets voor een ander!

  • Iedere keer dat je impulsief zou willen helpen of handelen… Doe dat! Geven maakt blij, geven maakt dankbaar.
  • Handel op de momenten dat je weet dat je iets had moeten doen. Ligt iemand op de grond op straat? Help zo iemand, loop er niet voorbij. Hoe eng het ook is, het zal je goed doen.
9200000017733488

€ 17,95

 

Wees dankbaar!

  • Al lijkt de hele wereld tegen je, er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Al zijn het maar je ogen, die elke dag weer voor je openen, of de vingers die jouw dagboek kunnen beschrijven. Dankbaarheid brengt positieve vibes op gang!
  • Spreek dankbaarheid uit naar de mensen om je heen. Iedereen vindt het fijn om gewaardeerd te worden. Wees oprecht, natuurlijk.

 

Liefde

  • Liefde naar je partner, je kinderen of vrienden. Voel het en het koester het.
  • Sex is de motor van een goede relatie. Investeer in een gezond sexleven, het zorgt voor intimiteit en het is bewezen effectief voor je gezondheid.
  • Vind basisveiligheid. Niet bij een ander, maar bij jezelf. Weet wie je bent, wat je nodig hebt en zorg ervoor dat je het krijgt. Niet door op anderen te leunen, maar door voor jezelf te zorgen. Houden van jezelf is de sleutel tot alles.
  • Durf kwetsbaar te zijn. Uit onderzoek van Brené Brown is gebleken dat mensen die durven te zakken en te leunen in hun kwetsbaarheid (op gepaste momenten) gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen.

 

Bij Bol.com

9200000010046942

€ 19,95

1001004002632588

€ 13,99

 

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *