Sssttt….. Luister

Valt het je ook op, hoe weinig mensen echt luisteren? Ik weet niet of het de huidige tijd is, waarin we steeds apathischer lijken te worden, of dat het de stress is die mensen ervaren, waardoor ze een korte aandachtsspanne hebben, maar het wordt steeds lastiger een echt gesprek met iemand te voeren. Ik heb zelfs ervaringen, waarbij het me totaal onnodig en onzinnig lijkt te zijn, om iemand überhaupt te vertellen wat ik wil vertellen, omdat ik simpelweg weet dat ze na mijn verhaal gewoon overspringen op iets anders, of zelfs midden in mijn zin.

Luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden die je kunt hebben. Je gebruikt het om informatie te vergaren, we luisteren om dingen te begrijpen, we doen het voor de lol, we leren er van. We luisteren de hele dag door en gezien het feit dat we zoveel schijnen te luisteren, zou je denken dat we er goed in zouden zijn.
Maar het tegenovergestelde is waar!

Jammer is dat, want wat ik tijdens al mijn healing/ reading- sessies bij en aan anderen heb ervaren is dat ik geen enkel mens tegen kom, wat zich echt gehoord en gezien voelt. Het zorgt voor een eenzaam, onbelangrijk gevoel. Een gevoel van waardeloos zijn, in de letterlijke zin van het woord. En dat doet pijn. Veel mensen die ik een healing geef hebben pijn. Pijn in het hart. En sterker nog…. Wanneer ze het dan wel ontvangen weten ze meestal niet meer wat ze er mee aan moeten!
Het echt zien van iemand, of het echt aanhoren van iemand is heel waardevol! En ik weet zeker dat wanneer je even graaft in je geheugen, dan ben je de mensen die echt naar je luisterden, of door je heen keken, nooit vergeten…. Of je ze nu nog ziet of niet.
Zou je zelf niet zo’n persoon willen zijn?

Hoe verbeter je je luistertechnieken en geef je iemand daadwerkelijk het gevoel gezien te worden voor wie hij of zij is?

 

Geef onverdeelde aandacht

all rights reservedLeg je telefoon weg, draai je weg van de computer of televisie. Alles wat daar gebeurt kan heus wel even wachten. Door half in je beeldscherm te blijven kun je je én niet focussen én de persoon aan de andere kant voelt en ziet heus wel dat jouw aandacht weg is. Waarschijnlijk gaat het gesprek gewoon verder en onhoud je net de details die nodig zijn om te kunnen reageren, maar wat is het waard? De persoon voor je krijgt een slap aftreksel van de aandacht die hij of zij verdient!

– Kijk de persoon aan, vol aandacht.
– Gedachten die opborrelen kunnen wachten.
– Stop met antwoorden of reacties voor te bereiden, zo níet nodig! Het komt zoals het komt!
– Let op de body language van de persoon tegen over je, dit zorgt er voor dat je ook niet afgeleid wordt door de omgeving én je haalt er informatie uit.

Laat zien dat je luistert!

Niets is fijner dan ervaren dat wat je zegt ook écht aankomt bij de ander. Wees je er heel bewust van dat jouw houding, je mimiek alles verraadt… of je aanwezig bent in het gesprek of niet.
– Bevestig met woorden of met je mimiek, oprecht natuurlijk… niet faken!
– Let op je houding! Wanneer je wilt dat een ander zich welkom voelt bij jou, dan heb je een open houding. Geen armen over elkaar dus!
– Wanneer je merkt dat de persoon tegen over je zelf afgeleid raakt kun je hem of haar vragen door te gaan en wanneer je goed geluisterd hebt, dan kun je hem of haar helpen herinneren waar het gesprek gebleven is.

Geef feedback

Maar zorg er voor dat het oprecht is en niet vol commentaar of…. Om gewoon zelf even aan het woord te zijn. Veel mensen luisteren om vervolgens zelf te kunnen praten, niet uit interesse.
– Wanneer je verduidelijking nodig hebt, vraag daar dan om. ‘Wat bedoel je daarmee?’ of… “Wat deed dat dan met jou?”

Onderbreek niet

Wacht tot iemand zijn zin af heeft. Wat voor nut heeft het om een persoon te onderbreken? Je wilt toch weten wat hij of zij te zeggen heeft, wat hij of zij voelt? Hoe belangrijk is jouw onderbreking in het geheel? Als de zin nog niet afgelopen is kun je ook niet weten of er nog een verandering of stelling gaat komen, die jouw innerlijke samenvatting wegwerpt of omver gooit. Wacht af waar de persoon naar toe gaat met zijn verhaal, zonder daar direct conclusies aan te verbinden.
Niets is zo frustrerend als elke keer onderbroken te worden in je verhaal.

Reageer gepast

Iemand het gevoel geven dat je hem hoort en ziet is gebaseerd op respect en begrip. Commentaar of opmerkingen, die ongepast geplaatst worden, doen alles weer teniet. Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om jou, maar om de ander…. Natuurlijk ben je eerlijk, altijd…! Maar wees respectvol voor de gedachten, gevoelens en beleving van de ander. Hoe haaks iets ook op jouw gedachte staat, voor de ander is dit realiteit. Wanneer je het er niet mee eens bent, dan mag je dit heus vertellen, maar doe dat dan wel vanuit respect voor de visie van de ander.
Je wint niets met het onderuit halen van de ander. Behandel de ander dus altijd zoals je zelf behandeld zou willen worden. Respectvol!

Het vraagt heel veel aandacht en concentratie om bovenstaande handelingen, zonder afleiding te doorlopen. En het ‘niet luisteren’ is een negatieve eigenschap die, naar mijn mening, negen van de tien mensen zich eigen heeft gemaakt. En ook al zeggen mensen regelmatig dat ze zich gezien voelen door mij, ik ben er zelf ook echt schuldig aan. Wanneer ik dus bij vrienden ben, visite heb of in een situatie ben, waar ik snel afgeleid ben, dan is mijn telefoon uit het zicht, in mijn tas… Weg!
Dan ben ik ook nog eens gevoelig voor prikkels, dat maakt het extra lastig!

Communiceer met mensen, wanneer je het belangrijk vind dat je de juiste boodschap uitzendt; ik vind jou waardevol.

Zo vertel ik regelmatig dat ik de persoon heel belangrijk vind, de boodschap ook, maar dat er veel afleiding is en dat ik het lastig vind dit weg te filteren. Vervolgens vraag ik of de persoon het wil herhalen. Dat op zich helpt al.

Wees je bewust van je houding, je intentie en de afleidingen en kies er elke keer weer voor om de ander een goed gevoel te geven. De persoon aan de andere kant ziet echt wel of je oprecht luistert of niet, net zoals jij dat voelt en ziet bij iemand die naar jou luistert. Nogmaals…. 9 van de 10 mensen voelt zich niet gezien. Dat is echt een verdrietig gegeven. Er zijn meer mensen nodig die oprecht gaan zien en luisteren. Ben jij er ook één van?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *