Smoothie of juice?!

Smoothies en juices zijn heerlijk, je kunt er eindeloos op variëren, ze geven je een vitamineboost, ze helpen je de hoeveelheid groente die je binnen krijgt op te krikken en vervangen moeiteloos je ongezonde snacktrek.

Smoothies en juices worden vaak met een hap adem in één zin gebruikt, ze worden nog wel eens met elkaar verwisseld en het is niet voor iedereen altijd duidelijk wat nu het verschil is. Is er verschil? Ja… dus, absoluut!

Verschillen liggen bij de machine die je gebruikt, de voedingswaarde én je doel tot het drinken ervan.

Smoothies maak je over het algemeen met een blender, sommigen gebruiken ook wel een keukenmachine, maar waar het op neer komt is dat groente en fruit vermalen wordt tot een sap. Alle vezels worden behouden, er blijft geen pulp achter. Een smoothie is over het algemeen ook wat dikker dan juice. Het hoeft overigens niet zo te zijn, sommige groentes en fruit bevatten immers meer vocht dan andere. Aan smoothies kun je van alles en nog wat toevoegen, zoals bijvoorbeeld superfoods, yoghurt of zaden. Een smoothie kan een vervanging zijn van een kleine maaltijd. Het vult langdurig door het behoud van al zijn vezels. De vertering van een smoothie verloopt zoals voedsel zich verteert, alleen is het al helemaal fijn gemaakt, waardoor het lichter verteerbaar is.

Een juice is het vocht van het groente en het fruit, onverwerkbare vezels worden afgestaan als pulp. Hoe beter de machine, hoe minder pulp er zal ontstaan en hoe meer sap je krijgt. Het sap is een sterke concentratie van vitamines en enzymen. Omdat het in de vorm van vocht in je maag terecht komt is het razendsnel verwerkt als een vitamineboost. Een sap kan binnen 20 minuten volledig opgenomen zijn door het lichaam. Het is dus een snelle boost, maar geeft je geen lang verzadigd gevoel.

Een juice is dus geen maaltijdvervanger. Een juice is een snelle leverancier van vitamines. Het geeft een enorme boost aan je weerstand.

De voordelen en nadelen

Het voordeel van een smoothie is dat het langdurig je maag vult, het kan een maaltijd vervangen en het zit bomvol vezels! En vezels zijn uiteraard zeer goed voor de gehele spijsvertering. Er is echter ook een nadeel aan al die vezels. Velen van ons hebben hun gehele leven redelijk ongezond geleefd. De darmen zijn lui geworden, zijn niet zo gewend aan de vele vezels. Om de optimale voordelen van een smoothie te kunnen benutten moeten de darmen actiever worden. De kans dat je dus niet alle voedingstoffen benut uit een smoothie is aanwezig. Je darmen kunnen maar zoveel verwerken als ze aan kunnen en zullen de rest het lichaam uit werken. Zeker wanneer je start met een gezonder leefpatroon kan dit het geval zijn. Bij een smoothie voeg je wel heel makkelijk wat yoghurt, havermout of honing toe, ook poeders als cacaopoeder of henneppoeder maken een smoothie heel voedzaam.

Een juice wordt heel snel opgenomen in het lichaam, het is zeer geconcentreerd, het is dus geen vervanger van een maaltijd te noemen, meer een multivitamine boost. Een juice drink je dan ook het liefst op een lege maag, zodat je er optimaal van kunt profiteren. Een half uur later kun je gerust weer eten. Het voordeel hiervan is dat je al die prachtige vitamines heel gemakkelijk in je systeem brengt. Een nadeel ervan is dat je je lichaam niet laat wennen aan al die vezels. Wanneer je teveel fruit gebruikt in een juice, dan kan het fruitsuiker je enorme pieken in je bloedspiegel geven. Combineer een juice dan ook altijd met veel groente. Met name voor juices kies je over het algemeen appels, ananas of citroen als fruitbasis en vervolgens kun je elke groente toevoegen die je wilt. Een ander nadeel is ook dat wanneer je niet kiest voor biologisch groente en fruit, de gifstoffen van de bespoten groentes ook zeer geconcentreerd voor kunnen komen in je juice. Dat is balen… Maar dan nóg is het altijd beter om wel te juicen, ook wanneer je bio niet kan betalen, dan om al de vitamines te laten staan.

Wanneer je dus start met sappen om je lichaam optimaal te laten profiteren van al het goeds van groente en fruit, dan kan het dus slim zijn om te starten met juicen en pas later met smoothies te beginnen en dit langzaam op te bouwen, zodat je darmen ook stap voor stap wennen aan al die vezels die het groente en fruit met zich meebrengt.
Schrik ook niet van ontgiftingsverschijnselen, zodra je je lichaam al dat goeds begint te geven gaat het vanzelf aan de slag met ontstekingen die zich her en der in je lichaam hebben genesteld. Kleine ontstekingen waarvan je zelf niet eens wist dat je ze had. Dan hoef je nog niet eens dagenlang te sappen, dat effect kan al ontstaan bij één sap per dag. Het is enkel een goed teken. Het teken dat je lichaam zich aan het opschonen is.

Fruit geeft het lichaam veel suiker en hoewel fruit evengoed gezond voor je is is het niet altijd slim om er erg veel van te eten. Wil je je lichaam echt goed doen, dan kies je zoveel mogelijk voor groentes en het liefst groene groentes. Maximaal 3 keer per week een gekleurd sapje.
Kool is ontzettend gezond, wortels maken een sapje heerlijk zoet en zo heeft elke groente zijn eigen specialiteit.
Er zijn heel veel recepten te vinden, online bijvoorbeeld, maar mijn favoriete boek is dit boek van Jason Vale, waarin hij je verteld waarom je zou moeten juicen én hij geeft je de geheimen van een goede juice of smoothie.
Zijn boek staat vol recepten die niet anders dan hemels te noemen zijn, erg prettig wanneer je start.
Van daaruit kun je heerlijk gaan experimenteren en je eigen bevindingen gaan doen.

Ja, er zullen wat mindere ontdekkingen uit voort komen… Ik heb mijn neus ook geregeld opgetrokken. Teveel rode kool is bijvoorbeeld absoluut niet mijn favoriet. Spruitjes daarentegen blijken ontzettend lekker te zijn in een juice! Who knew?!

9200000010997936

Ik gebruik al jaren de juicer van Philips, dit is de nieuwe versie. € 199,95

Al met al is het super gezond, wat je ook kiest. Het is een geweldig lekkere manier om je gezondheid op te krikken, te ontgiften en fitter te worden. Ik juice en/ of smooth elke dag, voor mijzelf, mijn partner én mijn kids. Stiekem vind ik niets lekkerder dan mijn juices, ik heb dus zeker een voorkeur.
Wij investeerden in een machine waar hele appels in kunnen, waar we niets hoeven voor te snijden. Dat maakt het juicen echt een stuk leuker en makkelijker. Deze machine is zeer duurzaam, we hebben er toevallig twee, oudere modellen inmiddels, maar ze zijn nog steeds geweldig en gaan nog jaren mee.

9000000011912181

De magimix € 199,- bij Bol.com

Een heel fijne blender is de Magimix, je kunt er erg veel mee.

Een goede juicer of blender is duur. Je kunt er niet omheen. Maar het is een investering voor jaren, een investering in je gezondheid. Je haalt het er absoluut uit.

En tja…. Echte sappen en smoothies maak je alleen maar zelf. Het is de enige manier om levende enzymen binnen te krijgen, alles wat je uit de schappen van de supermarkt haalt heeft de belangrijkste voedingswaarde allang verloren en zijn vaak toch nog verhit. Het verschil is duidelijk te proeven, het effect op je lichaam is overduidelijk te merken.

Ik zeg: Cheers! Op je gezondheid, met zelfgemaakte groene sapjes en smoothies!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *