PMS holistisch te lijf..

 

Pijn in je borsten, buik, rug en hoofd? Misselijk, agressief en verdrietig? Huilend de dag door en stemmingswisselen? Oh, die vreselijke PMS! Sommige vrouwen hebben ‘slechts’ een paar dagen een volledige persoonlijkheidsomslag, anderen liggen een week half kreupel in bed of begraven zich 2 weken in het donker,omdat die hoofdpijn maar niet wil zakken.

Waar PMS vandaan komt, daar wordt nog dagelijks onderzoek naar gedaan, de reguliere dokter zal je eventueel de anticonceptiepil voorschrijven, maar daar zitten veel vrouwen niet op te wachten. Wat zijn de natuurlijke alternatieven?

Zorgen dat je lichaam in optimale balans is!

Dat betekent dus, stap uit de dramazone en kom in actie! Pak je PMS holistisch aan, met voeding, beweging en op energieniveau!

En hoe ??

  • Weg met de stress!

Op nummer 1 en algemeen bekend. Stress is een giga PMS booster! Maak tijd voor ontspanning, op welke manier dan ook. Ga zingen, springen, dansen, huilen, sexen, lachen, naar de sauna, wat jij ook nodig hebt om je gedachten en zorgen opzij te zetten. Wat je ook doet, tijdens PMS dump je niet je man, kinderen of vrienden… Wacht maar even tot je ongesteld bent geworden ;)

  • Massages

Massages brengen de energiestroom weer op gang, de bloedcirculatie en daarmee ook de opname van vitamines. PMS verergert door stress. En veel mensen hebben geen idee hoeveel onderliggende stress ze bij zich dragen. Een goede massage doet je helpen volledig te ontspannen, versterkt je immuunsysteem en zenuwstelsel en kan je van binnen uit dus sterker maken.

  • Calcium

Uit onderzoeken is gebleken dat de calcium waardes van vrouwen met PMS lager liggen dan bij vrouwen die geen last hebben van hun menstruatie. Wanneer je besluit je calciumvoorraad te verhogen, neem daar dan wel magnesium in mee. Een verhoogde waarde aan calcium staat in verhouding met een lage voorraad magnesium. En ook die is nodig voor een goede balans.

  • Magnesium

Een goede magnesium voorraad in het lichaam is voor heel veel dingen goed. PMS is er een van. Magnesium werkt misschien niet direct op de menstruatieklachten, maar brengt wel balans in het lichaam en zijn processen. Wat er voor zorgt dat je de PMS holistisch aan pakt.

  • Overweeg eens een healing

Voor veel mensen nog geen dagelijkse handeling, maar het kan ontzettend veel voor je betekenen. Een healing voor je aura. Elk lichamelijk en emotioneel ongemak vestigt zich in het energielichaam, het blokkeert je energiestroom en ook andersom. Stress en zorgen blokkeren de energiestroom en zorgen voor lichamelijke ongemakken. Bij een healing worden deze blokkades tijdelijk verwijderd en de energie kan weer stromen. Een healing is een tijdelijke oplossing, je zult wel je patronen aan moeten pakken die de blokkades veroorzaken. Een healing kan helpen bij lichamelijke problemen, maar is ook heel effectief bij huilbuien en emotionele onbalans.

  • Drink voldoende water

Water is van levensbelang, dat weten we wel. Te weinig water drinken is de onderliggende oorzaak van veel ziektes volgens Dr. F. Batmanghelidj, hij schreef onder andere het boek ‘Water het goedkoopste medicijn’( Je bent niet ziek, je hebt dorst). Waarmee hij ons attendeert op onze lichamen die signalen sturen, die wij gewoon glashard negeren. Zonder water kan ons lichaam niet functioneren. PMS is vaak een verstoorde balans van hormonen, water is een essentieel onderdeel om die balans te herstellen.

  • Teunisbloemolie

Gebruik dagelijks teunisbloemolie, in je voeding of als supplement. Het vermindert pijnlijke borsten, maakt de cyclus regelmatiger en minder pijnlijk.

  • Edelstenen

De energie van edelstenen mengt zich met je eigen energie, wat de energiebalans van het lichaam doet herstellen op de plaatsen waar het minder stroomt. Draag eens een periode maansteen of pyriet bij je, beiden werken ze goed op de klachten van PMS.

  • Het drinken van Sole

Het drinken van Sole, een mengsel van water met Keltisch Zeezout, vult de mineralenvoorraad in het lichaam weer aan. De natuurlijke balans kan zich herstellen. Veel mensen hebben een chronisch tekort aan mineralen en vitaminen. Ditch de geraffineerde zouten en ga voor Keltisch Zeezout. Meer weten over Sole en Keltisch zeezout? Ik schreef er een blog over, je vindt het hier.

  • Laat je vitamine B12 checken

Een tekort aan vitamine B12 komt vaker voor dan mensen denken. PMS kan voortkomen uit de onbalans in het lichaam, wat voortkomt uit een B12 deficiëntie. Zelf heb ik een b12 deficientie en krijg hier heel braaf injecties voor, wanneer mijn menstruatie samen komt met het moment dat ik eigenlijk toe ben aan een nieuwe B12 shot, dan heb ik dubbel veel last van mijn menstruatieklachten. Ik druk je wel op het hart niet zomaar te starten met supplementen. Tenzij je vegetariër of veganist bent, en de B12 supplementen links hebt laten liggen, zou je in principe geen B12 tekort kunnen hebben. Wanneer je een tekort hebt en supplementen slikt, maak je de diagnose lastiger. Niet doen dus! Een bloedonderzoek is heel belangrijk, laat je waardes checken en bezoek de site van de stichting B12 tekort om te weten welke waardes goed zijn en welke twijfelachtig. Volg hierin niet teveel de mening van je huisarts, het is een vergeten probleem. Stichting B12 tekort.

  • Ditch de koffie, cola en alcohol

Het is echt een dooddoener en je zult hem overal tussen de tips zien staan. Voor elk kop koffie, glas cola en alcohol moet je een extra glas water drinken, omdat het het vocht uit je lichaam onttrekt. Daarnaast breekt koffie, alcohol en suiker magnesium en andere mineralen en vitamines af. Dus heb jij net een gezonde maaltijd vol met magnesium naar binnen gewerkt? Denk er niet aan om koffie te nemen! Alcohol en cola is sowieso al niet goed voor je! Maar dat wist je wel.

  • Slaap voldoende

Voldoende slaap is voor de meeste mensen 8 uur per nacht, voor sommigen is dit gewoonweg meer! Probeer een vast ritme aan te houden. Slaap is heel belangrijk voor de hormoonspiegel en alle andere processen die het lichaam doormaakt gedurende de cyclus. Ben je extra vermoeid tijdens de eisprong of voor de menstruatie, of zelfs nog tijdens de menstruatie? Doe dan gewoon eens een extra dutje of ga lekker op tijd naar bed. Je lichaam werkt hard, het heeft het nodig om te rusten!

  • Sint Janskruid

Bekend als ‘zon voor de ziel’, een plantje en supplement wat bekend staat wonderen te doen voor lichte depressies. Heb je dus last van menstruatiedipjes? Dan is dit zeker een optie voor jou. Sint Janskruid heeft een goede invloed op de lichaamseigen stoffen in de hersenen, het beïnvloedt de werking van neurotransmitters op natuurlijke wijze. Het helpt met name bij de psychische klachten van PMS, stemmingswisselingen, geïrriteerdheid, gespannenheid en slecht slapen.

  • Verbeter de conditie van de darmen

Veel problemen, niet enkel PMS, komen voort uit een verstoring in de darmen. Ons westerse dieet heeft geen goede invloed op de darmfunctie. Fast food is niet goed voor je, dat weten we allemaal wel, maar ook veel producten uit de supermarkt kun je hier onder schalen, daar bedoel ik niet alleen het snoep mee. Ook voorverwerkte soepjes, kruidenzakjes, kant en klare pakjes die je omtovert tot een gerecht( ik ga even geen merknamen noemen, als je het niet erg vindt), frisdranken, pindakaas met transvet… Afijn… Zo ongeveer 80% van het supermarktassortiment. Veel mensen denken hier meer en meer over na, maar wees je er ook van bewust dat het eten van slecht voedsel nog lang kan na sudderen. Candidaschimmel, wat zich in veel darmen heeft genesteld kan hier bijvoorbeeld zijn oorsprong hebben en is lastig kwijt te raken en kan ook invloed hebben op de klachten rond de menstruatie. De conditie van de darmen is heel erg afhankelijk van wat jij naar binnen werkt. Eet gevarieerd, vol vezels, daarmee bedoel ik met name groente en fruit. Drink voldoende water, neem minder suiker en geraffineerd zout. Doe eens een ontgiftingskuur en denk eens aan probiotica.

  • Hou je cyclus bij

Eigenlijk vind ik dat ook vooral je partner je cyclus bij moet houden, ja echt waar! Hoe fijn is het toch als hij van te voren al kan zien waar jouw buien en ongemakken vandaan komen? Het zou zoveel schelen als hij er op kan anticiperen! Gebruik je agenda of download een app. Ik gebruik zelf sinds een paar maanden deze app, gratis en zonder teveel poespas. Ik hou het niet dagelijks bij, maar ik noteer wel de momenten die ik link aan de menstruatie. Het zorgt ervoor dat je overzicht hebt, waardoor je de ongemakken wat beter kunt handelen.

  • Beweeg!

Of het nu hardlopen of zwemmen is, wandelen of yoga. Met beweging zorg je voor een goede doorbloeding, wat er weer voor zorgt dat de processen van het lichaam optimaal werken. Het doet energie stromen en blokkades in je energie oplossen. Het helpt te ontspannen en voert de stress af, die weer de PMS kan doen verergeren.

En verder, wees lief voor jezelf. Stap niet over de symptomen heen, gewoon omdat ze erbij horen elke maand. Een problematische of pijnlijke menstruatie is niet zo vanzelfsprekend. Luister naar je lichaam en zorg er voor!

Heb jij verder nog baanbrekende tips? Laat een reactie achter, zodat anderen er van kunnen profiteren :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *