Overprikkeld? Dit doe je absoluut niet!

Voor ik mijn eigen gebruiksaanwijzing gevonden had, hij was immers niet meegeleverd bij mijn geboorte, vond ik mijzelf een vrij ingewikkeld persoon. Ik snapte niets van mijn ups en downs en raakte in de war van mijn wisselende gedachten. Ik was sneller moe dan anderen, had sneller behoefte aan tijd voor mijzelf en er was niemand die dat begreep. Overprikkeling had me in de greep, gelukkig is dat tegenwoordig wel anders!

Ik kan je helaas niet vertellen hoe jij jouw overprikkeling kunt voorkomen, maar ik weet wel wat je absoluut niet moet doen, wanneer het zover gekomen is en wie weet vind jij daar jouw gebruiksaanwijzing mee!

Ik was een balans van uitersten. Het maffe gekke vrolijke meisje, met haar gekke dansjes en enthousiaste plannetjes, haar dromen en honger naar nieuwe situaties en ervaringen, met aan de andere kant van mijn persoonlijkheid het meisje wat veel moe was, ineens kon gaan huilen of gewoon vet uit mijn panty ging…. vanuit honger.

Óf ik was op dag 1 het extraverte meisje, wat met gemak elk contact aan ging, maar met dag 2 liever haar bed niet uit kwam en niet meer begreep waarom het ook alweer leuk was om af te spreken.

In de buitenwereld was ik altijd het leuke vrolijke meisje, om vervolgens oververmoeid en ziek op de bank te eindigen.
Het leven was één grote weegschaal, die altijd van de ene kant naar de andere kant uit sloeg. Ik wist nog niet dat ik gevoelig was, ik vond mijzelf vooral heel lastig.

Ik ontdekte dat ik hoog sensitief en heldervoelend was toen ik mijn eerste kind kreeg. Het was de zoektocht naar hulp voor háár sensitieve eigenschappen die mij een spiegel bracht en mij leerde accepteren dat ik was, zoals ik was.
Het heeft wat jaren geduurd, maar inmiddels begrijp ik mijzelf, kan ik de overprikkeling aan vóelen en aan zíen komen en ik kan het communiceren met de wereld of onderscheppen.

Ik kan je niet vertellen hoe jij jouw gebruiksaanwijzing vindt, iedereen heeft immers zijn eigen trigger points, maar wat ik wel weet is dat er een aantal dingen zijn die je niet zou moeten doen, wanneer je merkt dat je overprikkeld bent en wanneer je dáár oplettend in kunt zijn leer je als vanzelf ook je trigger points te vinden en daarmee ook jouw gebruiksaanwijzing.

Overprikkeld? Dit doe je absoluut niet!

  • Teveel praten over het probleem. Minder praten is meer. Mensen om je heen willen graag praten en ook al is praten voor veel mensen een geweldige uitlaatklep en voel je je geregeld verplicht uit te leggen wat er gebeurt… praten tijdens overprikkeling is vragen om ellende. Je gaat geheid dingen zeggen die je morgen niet meer zo voelt of ervaart. Omdat je je geroepen voelt om je gedrag uit te leggen zul je gaan zoeken naar factoren die er voor kunnen zorgen dat jij je zo gedraagt, zoals je je gedraagt. Maar tót het moment dat jij haarfijn weet wat jouw overprikkeling heeft veroorzaakt zul je al snel gaan gissen. Wellicht gebruik je de zojuist geuite opmerking van je collega als trigger point, maar op een rustig en relaxt moment had je nooit gereageerd zoals je nu reageerde. De echte oorzaak was misschien de luide radio die al urenlang op de achtergrond draaide, maar waar je je voor probeerde af te sluiten. Pas op met wat je zegt, wanneer je overprikkeld bent. Hou het bij een simpel: ‘Ik voel me even niet zo lekker, ik neem even wat rust, ik kom er later op terug’.
  • Maak geen beslissingen. Een staat van overprikkeling is het slechtste moment ooit om knopen door te hakken. Op dát moment is alles je teveel en dus ben je geneigd sneller met iets te stoppen of een verandering aan te brengen in de situatie. Soms terecht… Maar als het echt nodig is, dan kan het morgen ook nog. Schrijf op wat je dwars zit, neem je rust en kom er later op terug. Dutje gedaan, nachtje geslapen? Hoe voel je je er nu bij en is het allemaal nog zo’n noodzaak?
  • Krop je emoties niet op. Ben jij ook zo’n jankerd en doe je je best die tranen niet te tonen? Probeer overprikkeling te begrijpen. Het is een uiting van stress in het lichaam, een natuurlijke reactie op iets wat voelt als gevaar. En ook al is er geen echt gevaar, het lichaam moet zich kunnen ontladen. Het is wat men ook wel de vecht- of vluchtreactie noemt. Bij direct gevaar reageer je er op en daarmee ontlaad je het lichaam dan ook direct van alle stress wat angst veroorzaakt. Hou jij je tranen en emoties in, dan zorg je ervoor dat je lichaam langer in een overprikkelde staat blijft. Doe je dat echt te lang, dan kun je ziek worden. Soms is een minuutje tranendal al voldoende, geef er gewoon lekker aan toe. En vragen mensen je vervolgens wat er aan de hand is? Hou het wederom simpel: ‘Het wordt me even allemaal teveel, laat me maar even, het is zo wel weer goed’.
  • Luister nooit, maar dan ook nooit… naar je gedachten op het moment van overprikkeling.
    Wanneer je overprikkeld bent zijn alle gedachten vervormd, ze geven je het slechtste advies en ze praten je absoluut de put in. Leer afstand te nemen van gedachten, leer emoties te observeren en leer ook te begrijpen dat ze er maar tijdelijk zijn. Dat je meer bent dan al dat, dat jij de observeerder bent, maar niet al die voorbij drijvende gedachten. Zoek je rustpuntje, ontken ze niet en laat ze er zijn, maar geloof ze niet… nooit.
  • Val niet uit naar je geliefden, de kat of de plant. Knoop het in je oren! Je maakt er meer kapot mee dan je lief is! Het is het makkelijkste wat je kunt doen, dat vingertje wijzen, je emotie bot vieren en het lucht eventjes op… Eventjes maar. We doen het allemaal, want bij wie je je het meest veilig voelt kun je los gaan, maar toch is het zo niet eerlijk! Leer de signalen van overprikkeling herkennen en communiceer met je partner of je kids. ‘Het is een beetje veel geweest, ik heb even mijn rust nodig’.
    De boosheid zal niet verdwijnen, maar wanneer je je even terug trekt en van een afstandje naar je boosheid kunt leren kijken wordt het mogelijk te lachen om al die belachelijke emoties en je zult meer en meer gaan begrijpen wat er de oorzaak van is.

Ook al heb je er niet om gevraagd om hoog sensitief te zijn en is overprikkeling een heel lastig iets om uit je leven te bannen, het is ook je grootste aanwijzing naar geluk. Wanneer je je overprikkeling leert accepteren, leert te luisteren naar wanneer je getriggerd wordt, leer je ook wanneer je een stap terug moet doen om te voorkomen dat je daadwerkelijk overprikkeld raakt.

Dat stapje terug wordt door veel mensen weg geduwd, het voelt als vervelend, als saai en lastig. Maar ik beloof je dat wanneer je die uitdaging wel aan gaat je steeds minder stapjes terug hoeft te doen en je als vanzelf je balans vindt.
Het is een kwestie van verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven. Niemand kan jouw overprikkeling voorkomen, behalve jijzelf.

12 Comments

  1. Heel herkenbaar verhaal, zeker dat stukje over ‘de weegschaal’. Ik schommel ook heen en weer, van enorm sociaal en niet-te-stoppen naar doodmoe met enorme behoefte om een week lang niemand te zien. En die twee bestaan mijn leven lang al naast elkaar. Heel ingewikkeld, want die ‘ik wil niemand zien’-kant van mij, die ziet niemand.

    • He Lisse! Heel herkenbaar inderdaad, vooral dat niemand die kant van je ziet. Het is wat mensen wíllen zien, wat ze zien. Soms is dat ook een kwestie van accepteren, uiteindelijk zal nooit iemand je helemaal zien, wanneer je in het leven staat zoals wij dat staan. Misschien laten we dat toch ook niet helemaal toe ;) Jij bent immers ook heel open, met je blog en sinds kort je vlogs ;) Daarmee gooi je eigenlijk alles naar buiten, waarvan je wilt dat het naar buiten gaat. Vervolgens komt het moment van coconnen, althans bij mij wel! Hoe extraverter je over komt, hoe meer mensen zullen denken dat ze alles al te zien krijgen, dus niet veel mensen doen daar moeite voor: achter het gordijn kijken. Ook al speelt daar nog van alles! ;)

  2. Erg herkenbaar… Ik zoek naar oefeningen om mijn aura te reinigen. Dat is voor mij de 1e stap om overprikkeling vast te stellen. (Is het wel van mij?, van een ander?.. etc). Nu heb ik tijdens mijn vorige bezoek op je website een stukje gelezen waarin je verteld dat je kinderen inmiddels weten hoe zijn hun aura kunnen reinigen. Kun/ Wil je mij alsjeblieft uitleggen hoe zij dat doen?. Ik heb er zelf inmiddels ééntje ontdekt, maar deze is alleen thuis toepasbaar. Ik zoek nog een vrij makkelijke voor buitenshuis. Vanwege mijn beperkte concentratie zoek ik een oefening voor kinderen (meestal makkelijk te behappen).

    • Hi Selma, een heel makkelijke voor onderweg is voorstellen dat er een grote schijf van licht van boven naar beneden door je lichaam beweegt, die alles met zich meeneemt wat er niet hoort. Wat je ook kunt doen is voorstellen dat je een magneet bent. Alle energie die van jou is laat je door de magneet terug naar jezelf komen en alles wat niet van jou is stuur je terug naar de magneet waar het hoort te zijn. Het lijkt ´zweverig´ maar het werkt. Voor het slapen gaan gebruiken de kids een visualisatie. Ze stellen zich voor in een groot ei te liggen, waar het licht doorheen komt. Vervolgens versieren ze dat ei met linten die van bovenop het ei naar de onderkant van het ei gespannen worden. Doordat je dit met je aandacht doet verdeel je de energie die je in je bovenste chakra´s hebt opgeslagen terug over het gehele lichaam en leg je de aandacht op de onderkant van het lichaam, waarmee je als vanzelf gaat aarden. Voor jou wil ik als tip meegeven dat je wanneer je buitenshuis bent regelmatig de aandacht op je voeten legt, of als je zit de stoel voelt.. Daarmee blijf je geaard en stroom je als vanzelf energie af die niet van jou is.

      Zelf ga ik regelmatig mijn aura af om te voelen of ik ergens stress voel, dan leg ik daar mijn hand op en stel ik voor dat de geblokkeerde energie zich weer verdeeld of terug gaat naar de persoon of plek waar het hoort. Hoop dat je zo wat snelle tips hebt! :)

  3. Ik ga er mee aan de slag. Dank je wel:-) .
    Volgens mij zijn ze wel makkelijk te behappen.
    Ik heb alleen nog één laatste vraag. Je schrijft dat je je aura af gaat om te voelen of je ergens stress voelt,…hoe ga je dan precies te werk?. Als deze te lastig wordt, eerlijk zeggen hoor!.

    • Je kunt dit in meditatie doen, of in stilte. Het is voor mij al zo gewoon dat het misschien lastig uitleggen is, in feite scan ik mijn hele lichaam. Het kan zijn dat het de eerste keren niet zo duidelijk voor je zal zijn, maar wanneer je regelmatig mediteert of stilte zoekt, dan ken je je eigen lichaam, je eigen energie. Je weet wanneer iets rustig aanvoelt en als je weet hoe je lichaam in rust voelt, dan merk je ook wanneer het niet ontspannen is en dus op een bepaalde plaats stress heeft. Begin dus eerst met ontspanning, zodat je weet hoe het voelt, wanneer het lichaam ontspannen is. Bij Yoga leer je dat bijvoorbeeld met savasana, je begint bij je tenen, je voeten en steeds verder ga je de rest van het lichaam af. Er bestaan daar ook CD’s voor, kijk eens naar Yoga Nidra cd’s. Zodra je zo’n oefening doet merk je ook dat bepaalde plaatsen op je lichaam moeilijker te ontspannen zijn, de billen bijvoorbeeld, de liezen of je buik, dat ga je ervaren en voelen. En dan leer je dus ook voelen dat je stress opslaat in het lichaam. In je aura is nog een stapje verder, ik doe dit al jaren en tijdens meditatie kun je ook je aura scannen, er zijn delen die licht aan voelen, delen die wat zwaarder aanvoelen. Je kunt dit met je handen doen, maar je kunt het ook voorstellen. Je intuïtie brengt je al snel op de plek waar je moet zijn. Dit soort dingen gaan niet in één keer, het is bekend worden met je energie, je lichaam, weten hoe het aanvoelt, dan herken je al snel plekken die anders voelen. Ik hoop dat ik het zo een beetje kan uitleggen. Er zijn cursussen die je kunt volgen om je eigen aura op te schonen, daar leer je het in de praktijk. Liefs!

  4. Hoi, je legt het prima uit :-). Het is inderdaad iets wat stapsgewijs verloopt. Ik beoefen yoga, pas haptonomie oefeningen toe en probeer heel geleidelijk aan meer in mijn lichaam aanwezig te zijn. Mijn aura scannen komt op mijn verlanglijstje te staan. Ik ben in je elk geval erg dankbaar dat je het uit hebt willen leggen. Nu ben ik er in ieder geval van op de hoogte. Alle beetjes helpen weer verder. Thanks!.

    • Graag gedaan, hoor! Je bent al geweldig bezig, zo te horen, luchtig mee omgaan en dan komt het vanzelf! Liefs Cindy

  5. Wow, wat een herkenning! Dank voor je heldere uitleg over wat te laten. Ik kwam toevallig op je site na gegoogled te hebben op No poo. Grappig. Want ik zie veel meer onderwerpen hier die me interesseren.

    • Gezellig! Wees welkom! Op dit moment blog ik niet meer heel actief, maar er is voldoende te lezen en je mag me altijd mailen! Liefs ♥

  6. Ja hoor,daar gaan die traantjes… Hallo Wederhelft ik heb je gevonden.
    Dit artikel is mijn gebruiksaanwijzing en bedankt hiervoor.
    Ik kan hier veel van leren. Ik kan veel van jou leren!
    Maar inderdaad daar kom dat stemmetje: jaja het meeste leer ik van mezelf.

    Wat heb ik een geluk jou tegen te komen via de technologie.
    Bah ik haat dit woord. Prikkels zijn te veel. MAAR wat vind ik het o-zo fijn dat media ook mij comfort bied door meer te focussen op wat mij gelukkig maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *