Ook zo moe? Hoe zit het met je vitamine D3?

We zitten in de tijd van het jaar, waar iedereen begint te zuchten en te puffen… We zijn moe. Logisch ook, de zomervakantie is al weer een tijdje geleden, de herfstvakantie van de kids is ook een vage herinnering en het is de laatste week voor de Kerstvakantie. We hebben veel gedaan, er viel van alles te regelen deze maand… Tijd voor de feestdagen en rust! Het speelt allemaal mee en het is dan ook niet raar om een beetje hangerig en futloos te zijn op dit moment.

Toch speelt er nog iets mee… Aan het einde van deze week is het midwinter. 21 december is de kortste dag van het jaar. De afgelopen weken hebben de dagen steeds korter geduurd én we hebben veel storm, regen en donkere dagen gehad. We hebben misschien wat minder tijd gehad om te wandelen, buiten te zijn en de momenten dát we buiten waren hebben we nu ook niet enorm van een goede felle zon kunnen genieten.. En die zon, die heeft ons lichaam zo hard nodig!

Vanaf het moment dat de zomerzon vertrok is ons lichaam de reserves van vitamine D aan gaan spreken, vitamine D3 om precies te zijn. Gelukkig hebben we wel een mooie zomer gehad, die tot vrij lang duurde, maar dit kan ook betekenen dat de bekende herfstdip zich nu dubbel en dwars inzet.

Vitamine D is eigenlijk geen echte vitamine. De vitamine D die ons lichaam binnen krijgt, middels zon of voeding moet zich eerst omvormen, waardoor het een hormoon wordt. In de herfst en winter krijgen we minder vitamine D van de zon en vindt er dus letterlijk een hormoonverandering plaats, wat toch echt wel effect kan hebben op je emoties en hoe je je voelt.

Wanneer je je vitamine D niveau niet aanvult met een supplement, dan is het wellicht eens verstandig te kijken naar je voedingspatroon, op de zon hoef je op dit moment niet te rekenen!

Welke voedingsmiddelen heeft je lichaam geregeld, dagelijks, nodig om de vitamine D aan te leveren?

– Vette vis, zoals zalm, makreel, tonijn en paling.
– Vlees
– Rauwe melk
– Roomboter
– Eventueel margarine, waar vitamine D aan is toegevoegd.

Vette vis staat aan top. De overige producten leveren wel aan, maar in veel mindere mate. Verder komt er ook vitamine D voor in paddenstoelen, maar dit is de vitamine D2 en deze doet helaas veel minder voor de aanvulling van je vitamine niveau. Levertraan wordt geregeld geopperd, bij een tekort aan vitamine D, maar wees je er wel bewust van dat je hiermee ook je vitamine A waarde omhoog schroeft en dat is niet altijd verstandig!

Vegetariërs en veganisten zijn gezien de voedingsmiddelen dus als vanzelfsprekend een risicogroep voor een tekort.
Ook ouderen, kinderen, zwangeren en mensen met een wat donkere huid vallen binnen de risicogroep. Maar dat betekent niet dat wanneer je daar ogenschijnlijk niet bij hoort… je in de veilige zone zit.

De gemiddelde persoon krijgt gewoon te weinig vitamine D binnen, komt te weinig buiten in het zonlicht én het zonlicht wat we in de winter hebben heeft ook al niet zoveel effect. Onze voeding mist leven, mist voedingstoffen en is dus nooit zo effectief als het zou moeten zijn! Daarnaast koken en bakken we ook nog veel kapot én is de opname van elke vitamine afhankelijk van de aanwezigheid van talloze andere vitamines, mineralen en spoorelementen in het lichaam. Het is een holistisch proces. Een tekort aan het één is vaak een tekort aan het ander.

Onderstaande symptomen kunnen duiden op een tekort.

– Moe, veel willen slapen.
– Futloos, nergens zin in hebben, niet vooruit te branden.
– Duizelig bij het opstaan.
– Emotioneel.
– Depressieve gevoelens en sneller boos.
– Lusteloos.
– Pijnlijke spieren.
– Pijnlijke gewrichten.
– Kramp in de spieren of spiertrillingen.
– Verzwakt immuunsysteem. Sneller verkouden, bijvoorbeeld.

5433337_sHet is altijd slim om even langs de arts te gaan om te checken hoe je waardes zijn, zeker wanneer je klachten erg aanwezig zijn en je op zich voldoende gezonde voeding binnen krijgt, bovendien zijn veel van de bovenstaande klachten ook te herleiden naar andere vitamines en zelfs ziektes. Neem het in elk geval niet te licht op. Een langdurig ernstig tekort kan namelijk flinke schade veroorzaken en wordt in verband gebracht met kanker, diabetes, hoge bloeddruk, botafwijkingen, spierziekten en ook hersenen gerelateerde ziektes kunnen voortkomen uit een tekort aan vitamine D..

Maar, wanneer je je vermoeid voelt en je weet dat je te weinig buiten komt, te weinig van de juiste voeding eet, dan kun je zelf ook extra stappen ondernemen om je beter te gaan voelen.

Een vitamine D tekort komt erg vaak voor. In feite zou je kunnen stellen dat we eigenlijk allemaal sowieso tegen de ondergrens aan hangen. Zo halverwege de winter kun je er flink last van gaan krijgen.

Een teveel aan vitamine D komt zelden voor, dan moet je jezelf wel gigantisch overdoseren… En ik ga er van uit dat je verstandig om gaat met je lichaam!

Ga dus even goed bij jezelf te raden… Ben ik moe met een reden?
Check ook eens de gezinsleden, hoe staat het met hen? Zien de kids wat witjes en zijn ze erg moe? Het zou dus wel eens wat meer kunnen zijn dan enkel het moe zijn van school!

Ben je toe aan vitamine V(akantie) of mis je misschien een even zo belangrijke vitamine D?
Tijd voor actie!

Photocredits: Lintmachine on Flickr

Disclaimer Blissings all rights reserved

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *