Omgekeerde gezondheid

Laten we het eens níet over Yoga hebben, of toch wel, tja…of toch niet. Ik kan er niet helemaal omheen, omdat waar ik het over wil hebben toch voortkomt uit Yoga, of misschien ook niet.

Het is het een of het ander, dus wat wil ik nu?

Yoga biedt zoveel gezondheidsvoordelen die ik met je wil delen, maar tegelijkertijd weet ik óók dat het niet per definitie Yoga hoeft te zijn. We hebben het over de zwaartekracht tarten, of dat nu in de vorm van yoga asana’s is of…. dus niet.

Yoga kent een reeks aan houdingen, waarbij het hart zich hoger dan het hoofd bevindt. Omgekeerde houdingen noemt men dat. En voor je in paniek raakt, omdat je het vermoeden hebt dat ik over hoofdstanden en handstanden ga praten en jij dus denkt dat dit artikel absolúút niets voor jou is, blijf hier!

Ja… Ik heb het over omgekeerde houdingen en bij yoga is dit bijvoorbeeld een hoofdstand. Maar de hoofdstand is een vergevorderde houding, yoga kent nog zoveel andere vormen van omgekeerde houdingen die hetzelfde effect brengen en je talloze gezondheidsvoordelen kunnen opleveren.
Houdingen die voor iedereen haalbaar zijn en binnen je dagelijkse routine te brengen zijn. Je hoeft dus geen uur op de mat te staan, geen yoga fanaat te zijn. Ik nodig je uit het leven eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Letterlijk.

Voor veel mensen voelt het onnatuurlijk, handstanden en hoofdstanden brengen hen direct terug naar hun kindertijd, waar men die gymles toch echt graag oversloeg. En logisch ook, het druist tegen alles in wat je gewend bent. Je keert je wereld letterlijk om. Dat is eng en onwennig. Maar… het heeft ook enorm veel voordelen. Fysiek, maar ook geestelijk!

Voor de yogi’s praten we over downward dog, schouderstand, happy baby, maar ook een simpele staande vooroverbuiging kan al voldoende zijn.
Voor wie nog nooit aan yoga heeft geproefd kan het simpelweg heerlijk zijn zich met de billen tegen een muur aan te zetelen en de voeten opwaarts te laten leunen tegen diezelfde steun… De muur.
Liggend op je rug, met je voeten omhoog profiteer je evengoed van alles wat de omgekeerde asana’s of yogahoudingen je te bieden hebben voor je gezondheid.

De voordelen van omgekeerde houdingen

  • Omgekeerde houdingen draaien de bloedstroom om en verbeteren de bloedcirculatie. Zwaartekracht doet zijn werk, er gaat meer zuurstof naar de hersenen, wat ons mentaal functioneren verbetert. Mensen die hele dagen ‘denkwerk’ verzetten hebben hun energie geregeld hoog in het lichaam zitten, in de bovenste chakra’s. Blokkades in energie, teveel aan energie lost op, wanneer je letterlijk je lichaam eens ondersteboven zet. Elke dag na je werk een paar minuutjes met je voeten omhoog brengt je nieuwe energie en bouwt je cognitieve functies op.
  • Ontwijk de middagdip
    Halverwege de middag, het lichaam wordt moe, het duurt allemaal wat lang. Je begint een verlangen naar een snack te ontwikkelen. Een dipmoment. Wanneer je er op dit moment voor kiest het hart iets hoger dan het hoofd te plaatsen vang je deze dip op. Door de omgekeerde houding krijg je nieuwe energie en heb je minder verlangen deze dip op te vangen met iets ongezonds. Je zult eerder een glas water pakken dan die chocoladereep.
  • Ontspanning
    Met je voeten tegen de muur, wat in feite de eerste stap naar de asana schouderstand is, kalmeer je het zenuwstelsel. Het parasympathicus zenuwstelsel wordt gestimuleerd, wat er voor zorgt dat je je snel ontspannen en relaxt voelt. Stress valt van je af in een zeer korte periode.
  • Meer zuurstof naar de longen
    Zittend werk, stress… Mits we niet af en toe diep ademhalen, vollédig ademhalen, blijft de toevoer van zuurstof geregeld hangen in de bovenste zones van de longen. Zodra we ons omdraaien, ondersteboven de wereld eens bekijken, geven we de longen meer zuurstof in de gedeeltes die nauwelijks gebruikt worden. Dit zorgt voor een betere bloedcirculatie in de longen en verbetert de kwaliteit van de longen.
  • Je geeft je hart een break
    Het hart werkt de hele dag heel hard voor jou. Het pompt en pompt het bloed maar rond, om er voor te zorgen dat de hersenen voldoende zuurstof ontvangen. Wanneer je je in een omgekeerdehouding bevindt stroomt het bloed, zonder al te veel werk voor het hart, als vanzelf naar de hersenen toe. Het hart kan het dus even rustig aan doen.
  • Ontgiftend
    Het lymfestelsel is verantwoordelijk voor de dumping van afvalstoffen in het lichaam, de vochtbalans en de reactie van ons immuunsysteem. Het is ons lichamelijk riool, ons zuiveringssysteem, onmisbaar en zeer effectief! Wanneer we ondersteboven gaan wordt het gehele lymfesysteem in één keer gestimuleerd, het krijgt een enorme boost en stimuleert zo je gehele ontgifting en afweersysteem.

Wanneer niet?

Tijdens een menstruatie is het niet handig ondersteboven houdingen te doen. Door de omgekeerde houding blokkeer je het verloop van de natuurlijke energie rond de menstruatie. Een energie die gericht is op zwaartekracht en het loslaten naar de aarde tóe. In een omgekeerde houding breng je deze natuurlijke flow uit balans wat kan leiden tot lichamelijke klachten.

Ook wanneer je een hoge bloeddruk hebt, of bijvoorbeeld epilepsie, dan dien je eerst advies in te winnen bij een professional, niet zomaar gaan experimenteren dus. Dat geldt ook voor hartproblemen, tia’s of toevallen en eigenlijk dus voor alles waar je zelf je twijfels bij zou kunnen zetten. Beoefen je geen yoga, dan blijf je gewoonweg uit de buurt van hoofdstanden of schouderstanden… Het is vrij eenvoudig om dat te begrijpen.

Photo by Lauren Nelson. Thank you Lauren!

Photo by Lauren Nelson. Thank you Lauren!

Hoofdstand en schouderstand

Ben je wel een yogi en wil je de voordelen optimaal benutten? Dan is het absoluut een aanrader de schouderstand en hoofdstand te gaan trainen, hoe spannend dat ook kan zijn. De geoefende asana’s geven je lichamelijke gezondheid niet enkel een boost, ze draaien letterlijk je leven op zijn kop, wat wil zeggen dat innerlijke processen vanuit een geheel ander perspectief bekeken gaan worden en je heel wat issues in je leven kunt opruimen door de werking van yoga.

De hoofd- en schouderstand worden ook wel de koning en koningin van de asana’s genoemd. Het zijn vergevorderde asana’s. De hoofdstand werkt zeer stimulerend voor het zenuwstelsel, de schouderstand werkt ontspannend.
De schouderstand kan ten alle tijden los beoefend worden. Maar met de hoofdstand wordt toch geadviseerd kort daarna een schouderstand te doen, zodat het zenuwstelsel tot rust kan komen.

De hoofdstand geeft je meer scherpheid, meer wilskracht en helderheid. De schouderstand geeft je rust, geduld en emotionele stabiliteit. Het is een huwelijk.
De hoofdstand warmt het lichaam op, de schouderstand koelt het lichaam af.

Bouw het altijd gedegen op en vraag advies en begeleiding!

Of je nu yoga beoefent of niet, houdingen waarbij het hart zich hoger bevindt dan het hoofd zijn voor iedereen een goede investering in de gezondheid.
Was je niet van plan op de mat te springen? Zoek dan op zijn minst zo nu en dan eens de muur op, schuif je voetjes omhoog en ontspan. Leg eventueel een kussentje of deken onder je kont en rug, maak het jezelf comfortabel!

Wees slim en bijdehand en laat de zwaartekracht het werk voor je doen! Stay healthy!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *