Motivatie!

Ik hou van beweging, ik zei het al eerder. Of het nu hardlopen is of yoga, skaten of zwemmen, hoelahoepen of op mijn hoofd staan.. Het is me allemaal om het even. Maar de schoolvakanties brengen altijd wat roet in het eten en mijn routine raakt volledig in de war. Niet enkel de kids die om mij heen huppelen en mijn yogamomentje niet geheel respecteren, maar ook het zwembad wat zijn rooster aanpast én evengoed die paar dagen weg zijn de boosdoener.
En wanneer ik eenmaal uit mijn routine ben, dan vind ik het geregeld erg lastig om er weer in terug te komen.

Ik hou van bewegen, maar ik ben geen energiek persoon. Eerlijk gezegd ben ik simpelweg heel vaak moe, geregeld ben ik in de ochtend nog net zo moe, als toen ik de avond ervoor mijn matras raakte. Bewegen helpt daarin, maar eenmaal uit de routine is de vermoeidheid wel weer een enorme drempel om over heen te komen.

Deze zomer heb ik het aardig gered, al zeg ik het zelf. Ik ben blijven bewegen en heb het op mijn lijstje van prioriteiten laten staan. Nee, het was niet altijd even gepland en wat ik gepland had ging vaak aan mijn neus voorbij, maar juist omdat ik toch mijn momenten wist te vinden bleef ik gemotiveerd en keek ik uit naar elk moment wat ik wel kón pakken.

Bewegen doet goed en ik vind het dan ook prioriteit nummer 1 dat ik gemotiveerd blijf.

Heb jij ook moeite je motivatie te vinden na de zomermaanden en de vakantie?

Dit is hoe ik in beweging blijf tijdens de lastige periodes!

Gebruik je agenda ook in de zomer. Ik heb persoonlijk altijd de neiging die agenda volledig in de hoek te gooien, hello freedom! Maar met het wegdoen van de agenda vliegen de dagen ook zo om, zonder workout moment. Natuurlijk fiets en wandel je meer in de zomer, maar het zijn niet die workouts waar het zo enorm om draait. Routine en discipline, dat is wat je in beweging houdt. Dus spreek met jezelf een paar momenten in de week af dat je echt iets gaat doen. Je kunt de vorm van beweging openhouden, maar zet de momenten wel vast. Gun jezelf dat, zelfs als de kids thuis zijn.

Probeer iets nieuws. De zomer en nazomer is het moment bij uitstek om iets nieuws te proberen, er zijn enorm veel buitensporten, die je individueel kunt beoefenen. Denk aan surfen en longboarden, maar ook skaten en vliegeren zijn ongelooflijk leuk en vragen heel veel kracht en energie van je lichaam. Nieuwe activiteiten triggeren je, je wilt meer en meer en je hoeft jezelf er niet toe te zetten… Je gaat gewoon, je bent van binnen uit gemotiveerd.

Kortere workouts. Oke, het blijft plannen en soms zit je er gewoon niet op te wachten, omdat je heerlijk naar het strand wilt of omdat je naar de dierentuin bent geweest en gewoonweg hartstikke moe bent. Sla je workout niet over, maar doe iets lichters of doe een kortere workout. Soms kijk je er vreselijk tegenop, maar wanneer je jezelf zover hebt gekregen ontstaat er een trots gevoel, waarmee je de volgende keer weer start. Afhaken vraagt om demotivatie en uitstel.

Denk er aan. Stel het je voor, breng het in je gedachten, hou er van , omarm het en geniet er van. Kleine moeite, groot plezier. Zodra je jezelf geregeld ziet trainen en voelt hoe goed het je doet, dan wil je er geen afstand van doen en krijg je jezelf weer in het ritme.

Muziek. Maak nieuwe playlists aan, zodat je al blij wordt bij de gedachte aan de muziek waarop je mag trainen. Echt iets om naar uit te kijken en dan is de beweging alleen maar extra!

Mantra’s. Soms kan een geweldige quote of mantra je op de weg houden, zonder afdwalen. Het is natuurlijk enorm persoonlijk wat jou kan motiveren, maar print het uit, hang hem op je koelkast en elke keer dat je het aanstaart voel je van binnen wat je nu eigenlijk zou moeten doen. En ga!

NaamloosDoel voor ogen. Wanneer je een doel voor ogen hebt, zoals bijvoorbeeld afvallen… dan val je nu op dit moment wellicht in je valkuil. Je hebt je doel wellicht niet vóór de zomer gehaald, nog steeds niet dat ‘perfecte’ lichaam en ach… we gaan straks toch de winter weer in. Kleren gaan er weer overheen.. who cares. Maar jij weet ook dat dat doel verder van je af komt te staan met een dergelijke houding en voor je het weet is het weer maart en bedenk je jezelf dat je toch echt de volgende zomer beter uit de strijd wilt komen. Maar helaas… om volgende zomer je behaalde doel te vieren, zul je nu toch echt door moeten gaan. Zoek plaatjes van het lichaam wat je volgend jaar wilt behalen en knip ze uit, ze helpen je er aan te herinneren dat die volgende zomer echt zo weer voor de deur staat. Ga niet voor perfectie… please. Ga voor wat gezond is voor jou, voor jouw lichaam. Het gaat om kracht en conditie.. De mooie vormen komen vanzelf, dat is namelijk het natuurlijke lichaam wat fit en gezond is.

Challenges. Er zijn online heel wat challenges die je motiveren en aan de gang houden. Vind je het lastig weer te beginnen? Zoek een challenge wat je aanspreekt, je vindt ze op facebook, instagram en ook gewoon online of op Youtube en je hebt ze voor wel duizend vormen van beweging.

Het moment. Heb je moeite om op te starten? Vind je bewegen in de ochtend erg moeilijk en sla je het dan maar over? Kies een ander moment. We hebben allemaal een eigen ritme, sommigen zijn gewoon niet uit bed te krijgen, voor die mensen is bewegen in de ochtend een valkuil. Kies vooral in het begin een moment uit, waarop je weet dat je ook wilt gaan. Later kun je weer strenger zijn voor jezelf, maar dat hoeft waarschijnlijk niet, want dan zit je weer in de flow dat je bewegen WILT.

Ik hoop dat we nog een paar prachtige zomerse weken tegemoet gaan, waar we heerlijk kunnen flierefluiten. Stiekem kijk ik toch al weer wat uit naar al die momentjes voor mijzelf, waar ik volop tijd heb om mijn conditie op te bouwen.
Ik heb de zomerbreak aardig overleefd, maar heb jij nu echt even die crash? Ik hoop dat bovenstaande tips je helpen weer op gang te komen.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *