Melatonine supplementie

Het is stil, he? Hier op Blissings? Eigenlijk is het een goed teken, want ik barst van de energie en heb soms maar weinig tijd om eens te gaan zitten voor een artikel. Ik ben druk bezig met het officieel maken van mijn meditatielijn, er ligt een nieuwe collectie in mijn Etsyshop en er volgt nog meer. We zijn ons huis aan het opknappen, ik wandel veel, yoga veel…. Waar komt plots al die energie vandaan?!

Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik hooggevoelig ben, ADD- achtig wellicht zelfs wel, en een bijkomend feit is dat ik altijd moe ben, soms zooo moe.. moe moe. Al jaren sleep ik mijzelf vooruit en mijn vitamine B12 deficiëntie in combinatie met het moederschap maakt me natuurlijk ook niet energieker. Ik ken mijn periodes van tijdelijke boost, zo in de lente en de zomer, maar over het algemeen kom ik mijzelf altijd weer tegen.

Op dit moment ben ik als een wervelwind met alles en nog wat bezig en mijn geheim is simpel… Melatonine.

Melatonine speelt een belangrijke rol in je slaap en bij het wakker worden én zijn. Het is een hormoon wat van nature aangemaakt wordt in je lichaam. Heel simpel gezegd geeft het je een seintje wanneer het tijd wordt om te slapen én het zorgt ervoor dat je goed de nacht doorgaat. Maak je te weinig melatonine aan, zelfstandig, dan kun je moeite hebben met inslapen, maar zeker ook doorslapen en verschuift je nacht-/ dagritme. Alles in je lichaam raakt in de war. Overdag ben je moe en ongeconcentreerd, tegen de avond word je een beetje wakker, om vervolgens slecht in te slapen of door te slapen. Op de lange termijn krijg je daar last van, want melatonine heeft ook nog eens invloed op je weerstand.

Mijn slaapritme is flink gewijzigd, na de geboorte van mijn kids, en doorslapen is mij niet meer bekend. Anderhalf uur slaap achter elkaar… dat was het maximum en ik was er inmiddels wel gewend aan geraakt. Toch had ik wel heimwee naar de lange nachten en stiekem was ik een beetje jaloers op mijn zoon die zijn hoofd het kussen laat raken en pas de volgende ochtend weer wakker wordt. Ik ben nooit zo’n voorstander geweest van het innemen van melatonine. Melatonine is een hormoon en ik voeg liever geen onnatuurlijke hormonen toe aan mijn lichaam.

Lange tijd heb ik het dus voor me uit geschoven, ik volgde alle tips om makkelijker in te slapen( geen tv kijken in de avond e.d.), maar meer en meer werd het mij duidelijk dat het bij mij niet zozeer het inslapen was wat moeilijk verliep. Iets in mij werd gewoon elk uur wakker, waarschijnlijk een souvenir van het vroege mama- schap waarbij je in een soort waakstand slaapt, maar hoe pak je je onderbewustzijn aan? Die waakstand is niet meer nodig, maar slapend heb ik er toch weinig controle over!

Ik besloot het toch te proberen, de melatonine in combinatie met veel bewegen in de buitenlucht. Ik bedacht me namelijk dat ik ook vitamine D inneem… Ook dat is een hormoon. Ik sloot mijn ogen en kieperde een tabletje naar binnen. En het wonder geschiedde..

Ik werd uitgerust wakker…. Uitgerust… gewoon vóór de wekker! Om vervolgens heerlijk uit te rekken, nog eens om te draaien en op gemak wakker te worden vóór het irritante gemekker van het alarm.. Niet de eerste dag, maar wel de tweede… en de derde… en de vierde en alle dagen erna.

Overdag ben ik alerter, energieker en pak ik gemakkelijker alles aan. Tegen de avond begint mijn lichaam als vanzelf in te dammen en meer en meer vind ik mijn ritme terug.

Mijn nieuwste slaaprecord? 5 uur achter elkaar! Wow… dat was heerlijk!

Melatonine, heerlijk slapen, maar wat doet het nog meer?

  • Het beschermt de hersenen, een melatoninetekort wordt gekoppeld aan Alzheimer. Er worden op dit moment veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de rol van melatonine en de hersenen. Uit deze onderzoeken komt meer en meer naar voren dat melatonine een beschermende werking heeft tegen het verouderingsproces van het lichaam en de hersenen.
  • Al jaren is bekend dat melatonine een belangrijke rol speelt in de bescherming tegen kanker. In een goed donkere kamer slapen, geen televisie kijken is een advies wat vaak gehoord is. Tot laat in de avond op je mobiel scrollen is niet goed voor je gezondheid, ook de tablet en laptop schuif je liever opzij. Het blauwe licht van al deze apparaten remmen je melatonine aanmaak.
  • Melatonine is een antioxidant en helpt je gevecht tegen ontstekingen in het lichaam.

Supplementie van melatonine

Alhoewel het makkelijk is om melatonine aan te schaffen is het nog niet altijd duidelijk wat supplementie van melatonine op lange termijn doet. Geadviseerd wordt dan ook melatonine niet langer dan 3 maanden te gebruiken. Veel beter is het om de natuurlijke aanmaak van melatonine te stimuleren. Inmiddels bouw ik de supplementie dus al weer af, maar ik moet zeggen dat het effect aanwezig blijft. Ik slaap nog steeds goed.

Een kleine hoeveelheid melatonine werkt over het algemeen beter dan een hoge inname, dus let op je dosis. Begin met 0,25 mg, vaak is dat al voldoende, al is die dosis moeilijk te verkrijgen en meer dan 3 mg is niet verstandig. 1 mg vind je wel, desnoods breek je ze doormidden.

Supplementie is dus een mooie start, maar daar blijft het niet bij, het helpt je hooguit weer in het ritme te komen.

Natuurlijke aanmaak van melatonine

Hoe boost je de aanmaak van je melatonine hormoon?

  • Blijf uit de buurt van televisieschermen, tablet, telefoons. Met name later op de avond.
  • Zorg voor voldoende daglicht. Genoeg daglichturen geven je lichaam een duidelijk ritme in wakker zijn en slapen. Het geeft je overdag meer energie, zodat je lichaam als vanzelf zijn nachtritme zoekt.
  • Slaap niet te warm. Zorg dat je slaapkamer fris is, frisse lucht een temperatuur niet hoger dan 18 graden zorgen ervoor dat de temperatuur van het lichaam daalt en je slaperig bent.
  • Gebruik je smartphone niet als wekker. De straling van je telefoon heeft meer invloed op je lichaam dan je denkt!
  • Slaap in volledig donker, of gebruik een slaapmasker. (Een aanrader!)
  • Beweeg! Ga wandelen, fietsen, hardlopen, dansen, yoga-en, zwemmen…. Bedenk wat jij leuk vindt, maar doe het met name overdag of vlak na het avondeten. Te laat op de avond bewegen zorgt voor een slechte nachtrust.
  • Besef je dat je lichaam waarschijnlijk meer slaapuren nodig heeft, dan jij het wil geven. De dagen zijn kort, door werk en de opvoeding van kids, en we zijn geneigd langer te blijven zitten, zodat we nog iets aan de dag hebben. Maar dit uitstelgedrag zorgt voor te weinig slaap en het lichaam raakt in de war. Ga op tijd naar bed.
  • Weekend? Kom je bed uit! In het weekend wat slaap in halen is heerlijk, maar maakt het niet te laat, wanneer je doordeweeks vroeg je bed uit moet. Zorg voor een ritme wat bijna gelijk is, elke dag, zodat het lichaam zijn balans kan vinden.

Slaap jij voldoende, heb je ervaring met melatonine? Ik hoor het graag!

 

Bewaren

2 Comments

    • Je zou het kunnen proberen, niet zo’n hoge dosis en kijken wat het doet :) Het is toch wel erg fijn, hoor, lekker doorslapen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *