Mediteren met etherische oliën

Mediteren deed ik altijd met wierook, steevast. Tot ik etherische oliën ontdekte, echt ontdekte, want een ieder heeft er heus wel eens van gehoord. Maar met echt ontdekken bedoel ik dat ik ze mijn leven in trok, integreerde in mijn dagelijks bestaan én me ging inlezen en zelfs een studie Aromatherapie ging volgen. Tijdens mijn studie kwam ik er al snel achter dat mijn huid er teveel op reageert, allergisch voor veel etherische oliën. Had ik toch bijna mijn studie in de kast geknald! Gelukkig deed ik dat niet, want etherische oliën zijn veel breder inzetbaar. Van geurtje bij natuurlijk schoonmaken, tot aan parfum. En… Sinds kort gebruik ik ze tijdens mijn Yoga momentjes en meditatie.

Het is aan jou wat je prettig vindt, je kunt ze vermengen met olie en op de huid gebruiken, je kunt ze ook mengen met water en in een sprayflacon gebruiken. Je kunt dan heel eenvoudig de ruimte be- sprayen om een gewenste atmosfeer te creëren. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de klassieke aromabrandertjes, waarbij je de druppels met water mengt en door warmte de geur vrij laat komen.
Wat je ook kiest…. Hier zijn…

8 etherische oliën die je meditatie moment ondersteunen door het zenuwstelsel te kalmeren!

  • Bergamot. Deze geur, die wat citrus- achtig ruikt helpt heel goed bij nervositeit, overprikkeling en uitputting. Stress verdwijnt en het geeft een kalmerende verfrissing. Het zenuwstelsel komt tot rust en nieuwe energie komt vrij.
  • Citroen. Citroen ruimt ellende uit het verleden op. Oude energieën, die zijn blijven plakken en je wellicht onbewust lastig vallen gaan de deur uit. Alsof een frisse wind door je leven waait, mediteren met citroen geeft nieuwe energie, hoop en een goed humeur!
  • 10967906_sHop. Niet heel erg bekend om zijn geur, maar hop heeft een sterk ontspannende werking op het zenuwstelsel. Het kalmeert de zenuwen. Mediteer vlak voor het slapen gaan en hop helpt je heerlijk in te dommelen. Ook bij hoofdpijn en stress is hop absoluut de juiste partner!
  • Kamille. Kamille heeft al eeuwen een medicinale reputatie, het helpt je dan ook te ontspannen en in slaap te vallen. Maar het werkt ook goed tijdens angstige gevoelens, ontstaan door stress.
  • Sandelhout. Deze olie is perfect inzetbaar om van jouw meditatie een heuse healing te maken. Sandelhout opent het hart, herstelt energetische wonden en bevordert vertrouwen. Je voelt je ontspannen en tevreden en hebt meer liefde voor jezelf.
  • Lavendel. Een van de meest gebruikte geuren ter wereld en zeer bekend om zijn ontspannende werking. Geen wonder dat lavendel in verzorgingsproducten terug komt, een bad in lavendel brengt nieuw leven. Maar lavendel tijdens je meditatie kan je ook nog eens helpen bij hoofdpijn en hartkloppingen.
  • Roos. De geur van liefde. De etherische olie van roos brengt zelfliefde en harmonie. Het opent het hart en brengt een diep gevoel van ‘zijn’ naar boven. Je komt terug bij jezelf en kunt jezelf respecteren voor wie je bent. Ze helpt je ontspannen en voorkomt slapeloosheid.
  • Vetiver. Vetiver versterkt de zenuwen en ontspant. Daarnaast werkt het zeer aardend, dus zeer prettig tijdens een meditatie of na een lange zware dag, waarbij al je energie in de hoogste chakra’s zit. Gebruik vetiver om je meditatie diepgang te geven, het zorgt ervoor dat je je focus beter bij jezelf kunt houden en gedachten niet zo afdwalen.

Etherische oliën kunnen een nieuwe dementie tonen tijdens meditatie, gebruik ze bewust om de ideale situatie te creëren, luister goed naar wat jij nodig hebt!

Wil je etherische oliën op de huid gebruiken en niet verstuiven? Lees je dan altijd in voor de specifieke olie en met name de contra indicaties behorende tot de olie.

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *