Hyperfocus modus

Mijn projecten houden me wakker, ze overprikkelen me, ze putten me uit, doen mijn gezondheid te kort en brengen me keer op keer volledig uit balans. Je zou denken dat ik er zodoende voor zou kiezen iets rustiger te werk te gaan, maar zodra ik in mijn hyperfocus terecht kom, dan kan de wereld vergaan, de kat kan de vogel opvreten en de kinderen kunnen de muren desnoods groen verven in dezelfde ruimte als waar ik me bevind.

Weg ben ik, ik ga er in op en ik ga door tot het naadje. Ik kan niet stoppen en ik wil het ook niet!

De hyperfocus dagen zijn mijn levensenergie, mijn modus van geluk. De momenten waarin ik echt werk aan dingen die ik interessant vind en ik word er altijd heel blij van!
Maar de mensen om mij heen niet altijd, ze maken zich zorgen… en terecht. Want in mijn hyperfocus modus ben ik zo drie kilo kwijt.

Stoppen in mijn achtbaan is een onmogelijkheid, altijd zonde en meestal denk ik ‘zo klaar’ te zijn. Vervolgens zit ik gerust nog 3 uur in mijn baan rond de aarde, kijk ik op de klok en merk ik op dat ik wederom van ’s morgens vroeg tot 14.00 uur aan een stuk heb gewerkt, zonder rust, zonder drinken, zonder eten…. Mijn uber gezonde leef style gaat ten onder zodra mijn creativiteit mijn dag overneemt…. Het moet anders, het moet beter, het moet gezonder!

Ben jij ook zo iemand die zich verliest in de momenten dat er eindelijk tijd is voor wat jij wilt doen? Tot aan het naadje?

Tijd om die hyperfocus eens aan banden te leggen!

10 tips om gezond in de flow te zitten!

  • Drink voldoende water. Geconcentreerd in je taak, je interesse, je werk… de tijd tikt wel door en voor je het weet ben je weer een uur verder. Natuurlijk neem je je voor om op tijd even wat te drinken, maar… ‘He… waar is de tijd gebleven?!’ Vul een grote fles water of zet een karaf met water op de plek waar je werkt. Zo pak je veel sneller wat te drinken, je blijft helder en wordt minder vermoeid. Je zult merken dat je op deze manier veel makkelijker tussendoor drinkt, dan wanneer je uit je moment moet komen en iets moet gaan halen.
  • Neem elk uur, anderhalf uur rust. Het is logisch, rusten, tussendoor, pauzes. Maar ik moet mijzelf werkelijk toespreken. Ik moet mijzelf helpen herinneren dat ik beter werk, wanneer ik stop, zelfs op de momenten dat ik niet wil stoppen. Hersenen hebben rust nodig, het lichaam heeft rust nodig. Het is als zorgen voor een klein kind, je hebt niet altijd zin om dat broodje te smeren, maar het moet eten. Zo heb je ook geen zin om om te rusten, maar je lichaam heeft het nodig.
  • photo-1424847651672-bf20a4b0982bPlan eetmomenten. Spreek met jezelf tijdstippen af waar je even stopt en eet. Desnoods plan je die tijd samen met iemand, zodat je wel moet. Zet je timer een kwartier van te voren. Rond af wat je op dat moment aan het doen bent en stap weg van je project!
  • Ga twee keer per dag bewust naar buiten. Haal wat frisse lucht, loop een rondje met de hond, haal wat boodschappen tussendoor. Het doet er niet toe, maar ga naar buiten!
  • Kom van je plek. Doe Yoga tussendoor, stretch, dans, beweeg het lichaam! Zeker wanneer je veel zittend werk doet, dan is het ontzettend belangrijk dat je tussendoor even wandelt en al je spieren gebruikt en lost maakt.
  • Stop op tijd. Werk niet meer in de avond, het heeft geen zin. Werk je met deadlines, dan wordt het wel lastig, maar stop toch op tijd. Te lang doorwerken beïnvloedt je nachtrust enorm, je nachtrust heb je nodig om je hersenen weer goed te laten functioneren. Hoe goed we ook denken bezig te zijn in de hyperfocus modus… Het lichaam raakt uitgeput!
  • Let op je ademhaling. Hyperfocus is ‘aan staan’, vol alertheid, gefocust en actief. Een energie waarbij de ademhaling ook al snel wordt verwaarloosd, hoe vermoeider je raakt, hoe groter de kans is dat je slechter gaat ademhalen. Op je ademhaling letten is niet alleen goed voor je gezondheid, het zorgt er ook voor dat je jezelf gemakkelijker pauzes gunt.
  • Doe de dingen die je hoort te doen als eerste. Het is zeer aantrekkelijk je projecten als eerste uit te voeren, die zijn immers het meest interessant! Maar na het werken aan je uitdaging ben je moe en heb je echt werkelijk nergens meer zin in. De reden dat hyperfocus dagen alles op zijn kop zetten is omdat je alles wat je eigenlijk hoort te doen, niet doet…. Weg balans! Dus toch echt even die was, toch echt even douchen, boodschappen doen of opruimen, voor je start.
  • Maak een to do list. Een groot onderdeel van de hyperfocus is ‘alle ballen in de lucht houden’, je kunt gewoon nu niet stoppen, want je moet nog dit doen en dat en dat en dat…. Maak een lijst van wat je moet doen, je zult merken dat je ook dan weer makkelijker tussentijds dingen kunt afronden, kunt opruimen, kunt rusten en je je werk alsnog gewoon af hebt!
  • Houd een boekje bij de hand voor nieuwe ideeën. Naast je bed, in de keuken, op de tafel, in je tas…. Neem het overal mee! Het geeft rust, het zorgt voor planning. Teken je project of idee uit, zodat je onthoudt wat je van plan was. Op een later moment, wanneer het wat rustiger is maak je het af. Het bijhouden van ideeën geeft overzicht. Het overzicht doet weer beseffen dat je niet alles in één dag hoeft te doen.

Zonder focus komt niets tot stand, focus is mijn moment tot pieken en ik ben er dankbaar voor. Toch put ik mijzelf keer op keer uit, als een storm die niet wil gaan liggen. De stilte na de storm is altijd een moment van dankbaarheid, trots op wat ik nu weer heb getoverd. Thuis werken maakt het er niet makkelijker op, geen baas die je even tot de orde roept!

Ik leer mijzelf meer en meer zelf tot orde te roepen en de bovenstaande tips zijn dus uit mijn leven gegrepen.
Heb jij nog meer tips om gezond in de flow te blijven?
Laat het me weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *