Hoe houd je je kind gezond?

Het afgelopen winterseizoen was wederom voor mij het bewijs dat een gezonde levensstijl zoveel voor je gehele gezondheid doet. Om mij heen hoorde ik niets anders dan verkoudheden, griepjes, kuchjes en het snot spatterde om me oren. Maar hier niet. Goed, eerlijk gezegd is de jongste wel een klein beetje verkouden geweest, maar meer dan dat hebben wij hier niet ervaren en ik kan de laatste griep niet eens herinneren.

Ik heb mij opnieuw afgevraagd wat toch het verschil zal zijn, mijn kids zijn ( tot hun eigen teleurstelling soms… want een dagje thuis is best wel eens leuk) zelden ziek en zij slikken geen Multi vitamines of andere middeltjes, goedjes of troepjes. Weinig moeite doen we er eigenlijk voor, dacht ik zo, maar na een tijdje drong het toch door dat we veel wetenschappelijk inzichten eigen hebben gemaakt, het is onze levensstijl geworden, iets waar je niet zo veel meer over nadenkt, wanneer je het dagelijks doet.

Mijn conclusie is dat er een aantal zaken ontzettend belangrijk zijn voor een goede weerstand en als je daar nu mee begint, in de zomer zodat het lichaam zich kan aansterken, dan is jouw kind straks helemaal klaar voor de koude winter!

Hoe houd je je kind gezond en versterk je zijn natuurlijke weerstand?

  • Laat ze water drinken. Jeetje… hoe vaak ik te horen krijg dat het zielig is dat mijn kinderen alleen water en thee drinken thuis. Hoe geregeld ik te horen krijg dat ik saai ben als ik zelf water bestel op een terras, ik kan de opmerkingen niet meer tellen. Ons lichaam heeft water nodig voor alle interne functies, water is goud… Meer dan goud. Water is het beste wat je voor je kind kan doen, het gezondste wat je ze kan geven. Water is niet zielig. Water is noodzaak. Vind je het lastig om de overgang te maken naar water? Geef het een smaakje met citroen of bijvoorbeeld munt. Kinderen gaan het echt wel lekker vinden.
  • BBBBBBB_large

    Ik ben een groot fan van Burt’s Bees, speciaal voor de kleinste mensjes op de planeet! Shop »»

    Verzorg ze zonder chemicaliën. Ik weet dat alles duur is, dat veel mensen proberen te besparen, maar verzorg dat kwetsbare huidje niet met producten die bomvol troep zitten. Al die gifstoffen gaan er dwars doorheen en ze moeten er ook weer uit. Een lichaam wat continu hard moet werken om gifstoffen kwijt te raken verzwakt en dat betekent dus meer ziek zijn. Hier vind je een lijst met ingrediënten die je moet vermijden, zeker bij kinderen. Hier vind je vriendelijke producten voor kids.
  • Eet vers voedsel. Een inkoppertje, toch is het waar. Als je toch ziet wat kinderen toegestopt krijgen. De natuur heeft ons een geweldig overlevingsmechanisme mee gegeven. Zet een kind in zijn eentje in de natuur en hij of zij zal, zeker in het begin, enkel eten wat papa en mama het hebben geleerd. Iets nieuws eten zal hij pas doen nadat het hem 7 keer is aangeboden, door zijn verzorgers. Dat betekent dus dat je niet te snel moet opgeven met gezonde voeding, het goede voorbeeld moet zijn en bij je standpunt moet blijven. Jij bent de opvoeder. Punt. Is het moeilijk om ze voldoende groente te geven? Ga met ze juicen, groentejuice met hooguit een appel en citroen er in, zo krijgen ze toch nog heel wat vitamines binnen!
  • Vermijd suikers. Suiker is de grootste verslaving op aarde en heel, heel slecht voor alle functies in het lichaam. Hoe meer suiker je eet, hoe meer je er naar zult verlangen en hoe meer het lichaam pieken en dalen zal krijgen. Die pieken en dalen moeten op gevangen worden en dat gaat ten koste van alle helende processen in het lichaam. Deze suikerverslaving krijg je over het algemeen mee van thuis, je wordt beloond met snoepjes, getroost met snoepjes en gezelligheid komt samen met zoetigheid, koekjes, snoepjes.. suiker. Ga jij dit patroon doorbreken, of geef je de verslaving door?
  • Breng ze op tijd naar bed. Slaap is ongelooflijk belangrijk voor je gezondheid. Slaap is de tijd van heling voor het lichaam, het verwerken van emotionele indrukken, het herstellen van lichamelijke processen. Wanneer het lichaam niet genoeg rust krijgt vraagt het er vanzelf om, je wordt ziek. Er is simpelweg niets zo belangrijk voor je gezondheid als slaap. Gek is het dan toch dat steeds meer jonge kinderen rustig tot 22.00 uur bij hun ouders op de bank zitten. Je kinderen op tijd naar bed doen is een van de belangrijkste dingen om ze gezond te houden.
  • Geef ze massages. Kinderen vinden het heerlijk om aangeraakt te worden en het is hartstikke goed voor hun gezondheid. Zachte massages stimuleren het hormoon oxytocine aan, een hormoon wat ontspanning geeft, een gevoel van veiligheid, maar ook de gezondheid en weerstand van het lichaam boost. Geen tijd voor een lichaamsmassage? Het masseren van de handpalm van je kindje doet al wonderen, gewoon lekker samen op de bank, voor het slapen gaan. Dit is een fijne massageolie voor kinderen, maar ook puur natuur olie, zoals bijvoorbeeld kokosolie of amandelolie zijn super om mee te masseren.
  • Gooi wat magnesiumvlokken in het bad. Veel mensen hebben een tekort aan magnesium en dat geldt ook voor kinderen. Onze voeding draagt gewoon te weinig magnesium in zich, kinderen zijn over het algemeen al helemaal niet zo dol op hun groentjes en krijgen dus echt te weinig binnen. Nu kun je je laten verleiden tot multi- vitamines, maar magnesium krijgen ze veel makkelijker binnen door wat toe te voegen aan het bad. Geregeld een paar handjes magnesiumvlokken of Epsom zout in het water helpt je kind ontspannen en zorgt voor opname via de huid, wat de beste opname mogelijkheid voor magnesium blijkt te zijn. Lekker voor het slapen gaan een bad met magnesium bevordert ook nog eens een goede nachtrust, een win win situatie als je het mij vraagt!
    Geen bad? Masseer de onderkant van de voeten van je kind met magnesiumgel, vlak voor het slapen gaan.
  • Dump de hygiëne spray, doekjes en schoonmaakmiddelen. Wat de reclame je ook vertelt, het is bewezen dat kids met een normale gezondheid sterk genoeg zijn om bacteriële indringers te verwerken. Sterker nog, je maakt ze er sterker mee, gezonder mee. Het afweersysteem wordt sterker, wanneer het zo nu en dan flink moet werken. Vieze handen van het buiten spelen, so what? Een beetje vuil maakt gezond, je wordt minder vatbaar en kunt tegen een stootje.

 

Bij Bol.com

9200000011221557

 

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *