Ho Ho Ho, Hallo Jumbo!

‘Ze hadden evengoed direct kunnen doneren´. Ehm.. hoe bedoel je?
‘Nou, als Jumbo zoveel geld aan een reclame uit geeft, dan kunnen ze net zo goed dat geld direct doneren…’
Ze kijkt me met grote ogen aan en ik knipper haar tegemoet met mijn volle natuurlijke mascara blik
Zegt ze dit nu echt? Ze zegt het echt… en ze gaat het ook nog verduidelijken… Ze vindt het stijlloos dat Jumbo al die bekende Nederlanders in hun spotje haalt, er zoveel geld aan uit geeft… ‘

‘Jumbo doneert niet’, zeg ik….. ‘Jumbo geeft geen geld uit, Jumbo ontvangt en maakt omzet’.

Toen was ze me even kwijt….
En toch is het zo.

Jumbo is een bedrijf.
Jumbo heeft een slimme marketingtechniek bedacht, waar ze hun eigen omzet in de decembermaand mee omhoog krikken. Elke derde klant, die normaal ergens anders zou kopen met de inkopen voor de feestdagen… Dat zijn ze nu zelf. Ze creëren hun eigen omzet, hebben daarmee veel aandacht, ze draaien sowieso quitte in deze actie en gaan voor een hoge winst in december. Ze zijn immers geen filantropische instelling, supermarkten willen verdienen..

Voor elke twee gerechten die jij doneert, doneert Jumbo er één. Wat Jumbo er even niet bij vermeldt is dat jij een gerecht koopt voor de volle verkoopprijs. Laten we zeggen dat je een gerecht kiest voor € 4,50, wat erg lief is van jou, dan zit er in die prijs verwerkt.. een inkoopprijs en marge. Hoeveel dat precies is, dat is gokken, het verschilt enorm qua product, maar hoe dan ook…. De € 4,50 die jij betaalt is meer dan wat Jumbo betaalt voor de inkoopprijzen van het gerecht. Er blijft dus een deel over. Dit gebeurt ook met het 2e gerecht wat jij doneert. Met het geld wat overblijft kan Jumbo zijn eigen donatie ‘betalen’, met producten tegen wederom inkoopprijs én er is ongetwijfeld een geweldige deal gesloten met Unilever, waar zo’n 70% van de supermarktproducten vandaan komt.
Supermarkten hebben niet altijd een giga marge op hun producten, maar er blijft zeker, zelfs nog na de logistiek van dit gehele ‘kerstgejubel’ winst over, anders zouden ze het niet doen.

De prijzen die je kunt doneren zijn ook nog eens perfect gekozen. Je kunt kiezen voor € 1,50, €2,50 en € 4,50. Exacte bedragen die lekker psychologisch op mensen inwerken. Hoe arm of rijk je ook bent… ‘Ach… die €1,50’.

25820937_sEn de ervaring heeft geleerd, hoe mínder geld mensen zelf hebben, hoe meer ze geld aan een ander zullen afstaan. Dus denk niet dat mensen met grote inkomens automatisch voor € 4,50 zullen gaan. De kans is groot dat dát juist andersom is. Iemand die het zelf het hele jaar zwaar heeft, financieel gezien, kan zich beter inleven in iemand die het nog moeilijker zou hebben. Dan is het reiken naar de knip snel gedaan. Mensen met weinig geld hebben vaak een groot hart, vaak te goed voor de wereld, you know?! En dat weten marketingbedrijven ook.

Het schandaal rondom de hoge kosten van de marketing valt dus ook wel mee, of misschien is het juist nog groter. Want ook dát betaal jij. Al is het niet van het over gebleven bedrag wat jij hebt gedoneerd, dan is het wel van de extra winst die Jumbo creëert met een dergelijke publiciteitstunt. Mensen nemen automatisch wat extra’s mee, sommigen zijn misschien wel zo gevoelig voor reclame dat ze dan dit keer maar eens hun boodschappen doen bij de Jumbo… Gewoon voor het goede doel. Het gezellige ‘ons helpt ons’, met de bekende Nederlanders helpt hen wellicht nét over de streep.

De PR en reclame- bedragen voor ( niet enkel) de decembermaand zijn sowieso al ingecalculeerd in de prijzen van Jumbo, bij ieder bedrijf uiteraard. Daar is Jumbo geen uitzondering in.
Er wordt vergaderd en gespard… Hoe halen we zoveel mogelijk mensen naar ons bedrijf in december, want dit is nog een van de weinige momenten dat er geld wordt uitgegeven, alsof het water is.
Dit is hét moment om de klant binnen te halen. Het is rekenen en cijferen, hoe krikken we de winst omhoog in december, welke bedrijven moeten we de baas zijn? Wat is de concurrent? Wat doet de concurrent dit jaar? Hoe creëren we een geweldig bedrijfsprofiel?
Hoe pakken we onze Kerstactie zó aan dat we élke klant verleiden om zijn Kerstaankopen te doen bij ONS? En hoe maken we zoveel mogelijk WINST?

Doneren? Hoe bedoel je?

Jij doneert, jij…..vanuit je goede hartje….
Jumbo niet hoor, Jumbo gaat voor winst.

( En de rest ook!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *