Gezonde ijsthee, take away!

Pakjes drinken, blikjes, flesjes… Wat geef je de kinderen mee naar school? Wat neem je zelf mee voor onderweg of op je werk? De hoeveelheid suiker baart mij zorgen, zeker wat betreft de kids! Ik drink zelf veel water en heb inmiddels mijn kinderen ook zover gekregen water te drinken thuis en zelfs op school. Maar naast water blijft het lastig….
Soms heb je gewoon behoefte in wat anders en dan is de automaat, benzinestation of supermarkt erg aanlokkelijk om te bezoeken en jezelf eens te trakteren op iets super slechts en zoet.

Tuurlijk ken ook ik dat! Dat gevoel van ‘water spuugzat zijn’ en mijn kids dus ook. Dat flauwe gevoel. Wij hebben thuis de afspraak dat ze niet meer dan twee kleine glazen zoetigheid mogen, wat bij ons op zich al de wat gezondere drankjes zijn, de rest wordt aangevuld met thee en water.
Bruno D'AndreaMaar naar school dan? Hoe pak je dat aan? Plastic bekers zijn niet gezond, plastic flesjes zijn niet gezond…. Pakjes zijn niet gezond…. Zucht.

Hier koop je gifvrije bekers en thermoskannen voor naar school en naar het werk, ook Greenjump verkoopt bekers van RVS . Hiermee neem je je drankje in elk geval veilig mee, géén gifstoffen die uit het plastic in je drankje terecht komen!

Sinds kort maak ik nu vers gemaakte ijsthee voor de kids. Eigenlijk geïnspireerd door een vriendinnetje. En wat een goed plan vond ik dat! Zoals ik hier al schreef… Ik heb nog steeds veel munt. Dat kan ik mooi gebruiken! Ik maak het ’s avonds klaar, fluitje van een cent! Zet het in de koelkast en de kids nemen het de volgende dag ijskoud mee, superlekker!

Wist je dat de gemiddelde ijsthee 27 klontjes suiker per liter bevat? Dat is 5, 5 klontjes suiker per glas! Deze ijsthee bevat op een hele liter slechts 2 eetlepels honing. Dat is al een gigantische verbetering! Welke je ook nog zou kunnen vervangen door de échte stevia… De echte dan… niet uit de supermarkt. Kies voor de groene stevia, dezelfde kleur als die van de blaadjes, niet korrelig geraffineerd wit en aangevuld met maltodextrine…;)  En helemaal weg laten kan ook. Maar ik was op zoek naar een watervervanger, wat net die zoetige trek opvangt… Dus gaat er nu honing bij in, want honing heeft ook veel goeds te doen voor het lichaam.

Wat heb je nodig?

– Halve liter water
– 1 eetlepel biologische honing
– biologische groene thee
– 1 of 2 schijfjes citroen
– Een paar takjes munt

Citroen bevat veel vitamine C, is sterk alkalisch, werkt ontgiftend, reguleert de suikerspiegel ( waardoor je concentratie hoog blijft!) en is antibacterieel en boost het immuunsysteem.

Munt is goed voor de spijsvertering én geeft de thee een frisse smaak.

Honing bevat antioxidanten, geeft energie over een lange periode en is antibacterieel. Honing valt wél onder de suikers, dus wees matig, maar geeft deze ijsthee net even die boost, waar je soms zo’n behoefte aan hebt!

Kook het water, in de waterkoker of een pannetje, voeg de thee er aan toe, de schijfjes citroen, munt en honing. Laat het geheel een aantal minuten trekken en verwijder dan de munt, citroen en het theezakje en zeef het geheel. Wat overblijft is een thee zonder dwarrelend munt of citroen… Mijn kids zijn nooit zo dol op ‘dwarrelende dingetjes’, dat maakt al snel dat ze het ‘vies’ bestempelen… (zucht).

Wanneer de thee voldoende afgekoeld is schenk ik het over in de bekers of fles en zet het weg in de koelkast tot de volgende ochtend. Dat is alles!

Wil je echt helemaal suikervrij? Misschien vind je hier dan nog wat ideeën voor water met een smaakje.

Photocredits: Bruno D’Andrea

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *