een nacht slaap

Mijn zoon van 9 ligt er standaard ’s avonds om 19.30 uur in, mijn dochter die toch officieel de puberleeftijd heeft bereikt, een klein jong volwassene van bijna 15 is geworden, maakt er een potje van. Haar bedtijd is, ehm… nou gerekt. Het ligt zo ongeveer tussen 21.00 uur en half 1 ’s nachts. Het is natuurlijk niet dat zij zo laat op mag blijven, maar ze ligt vaak nog te draaien om toetsen of examens, of ze heeft haar smartphone stiekem mee gekregen naar boven, waar tot een uur of half 1 nog appjes op binnen komen.

Het telefoontje van mijn zoon ligt aan banden, hij mag maar een half uur per dag zijn telefoon gebruiken voor appjes en spelletjes, maar toch wanneer wij ’s avonds zijn beeldscherm nog op zien lichten vraag ik mij geregeld af.. Zijn wij daar uniek in? Zijn vriendjes en vriendinnetjes zijn toch echt rond dezelfde leeftijd, waarom zitten die nog om 21.30 uur op de app?

Het is niet gezond, het slaapgedrag van mijn dochter niet, maar ook de bedtijden van kleine kinderen niet.

Lagen wij vroeger rond 19.00 uur op bed, tegenwoordig zijn de jongste kinderen nog op tot 22.00 uur. Zelf moet ik daar gewoonweg ook echt niet aan denken, ik ben blij wanneer ze op bed liggen, zodat ik wat tijd met mijn partner heb, de privacy kan ver te zoeken zijn met kids in huis! Los van mijn egoïstische me- time wil ik ook dat ze hun uren slaap halen en als ik om me heen kijk lijkt het wel alsof slaap ernstig ondergewaardeerd wordt. Nu weet ik dat er heel wat volwassenen zelf ook maar aan max 6 uur slaap komen, dus mijn zorg ligt niet enkel bij de kids.

Wanneer ik niet voldoende slaap heb gehad, berg je dan maar. Mijn kids hebben zo ongeveer dezelfde genen, die worden er ook geen makke lammetjes van. Heb je veel discussies met je kids? Misschien wordt het tijd hun bedtijd eens onder de loep te nemen en als je dat dan doet… Neem ook je eigen klokje er eens in mee!

De directe voordelen van een nacht slaap!

Een beter humeur en betere balans.

Wanneer je weinig slaapt merk je dat vaak direct terug in je humeur. Je kunt minder hebben, prikkels zijn je snel teveel en je valt veel sneller uit. Die spanning van de stress die zich in je lichaam heeft opgebouwd, de irritatie, de boosheid zorgt er tegelijkertijd weer voor dat je de nacht erna ook weer slecht in slaap valt, want met adrenaline in je lichaam vind je niet je optimale nachtrust. Een goede nacht slaap geeft je lichaam een reset. Heb je veel discussies thuis? Overweeg eens wat vroeger naar bed te gaan, jij als volwassene én de kids.

Betere aandachtsspanne.

Het feit dat je elke ochtend een paar koppen koffie nodig hebt, wat de situatie alleen maar erger maakt, zegt eigenlijk al dat je gewoonweg niet genoeg slaap hebt gehad. Je hebt de wekker uit moeten slaan om uit je bed te komen en vervolgens heb je een liter zwart vocht nodig om je ogen open te krijgen. Veel mensen drinken koffie om ‘bij te komen’ of alert te worden. Koffie doet alles behalve dat, het geeft je een korte boost, om je vervolgens te laten crashen. Een heldere geest, concentratie, creatieve ideeën komen voort uit genoeg uren vitamine Zzz..

Je ziet er jonger uit.

Vind jij die wallen onder je ogen niet zo aantrekkelijk? Ze zorgen er ook voor dat je er 10 jaar ouder uit ziet. Het vocht wat zich er op hoopt zorgt vervolgens voor vroege rimpels én opgezette oogleden zorgen de hele dag voor prikkende, brandende ogen. Met een goede nachtrust voorkom je snelle veroudering, je ziet er frisser uit en vervolgens kun je de botox wel uitzwaaien… Slapen dus!

Een goed figuur!

Onvoorstelbaar hoeveel mensen er nog lijnen én zich uit de naad sporten om af te vallen. Wist je dat een tekort aan slaap je metabolisme beïnvloedt? Wanneer je te weinig slaapt val je langzamer af, kom je eerder gewicht aan én dat opgeblazen buikje??? Reken maar dat dat minder wordt wanneer je je lichaam rust geeft. Los van de hormonen die tijdens de nacht je gewicht in balans kunnen houden speelt er nog iets mee. Wanneer je tot laat op blijft krijg je ongetwijfeld na het eten nog een snack behoefte. Die extra maaltijd, althans ik hoop dat je wat gezond snackt, gaat mee de nacht in. Het moment waarin je lichaam zich kan herstellen, maar door jouw laatst genuttigde calorieën moet het juist weer hard werken. Extra calorieën, te weinig rust…. Dat zijn extra kilo’s.

Weerstand verhogend.

We hebben het zo vaak over vitamines en mineralen voor onze weerstand. Maar wat voor zin heeft het om jezelf vol te pompen met multivitamines, wanneer je vervolgens je lichaam geen rust gunt. Zoals ik al zei hierboven is de nacht het moment voor je lichaam om te herstellen. Daarnaast is de nacht een ontgiftingsfase. Geef je lichaam de rust en het kan zichzelf ’s nachts aansterken.

Sexxx…

Goed, dat is misschien niet iets waar je je kinderen vroeg naar bed voor zult doen, althans… wanneer zij op bed liggen komt het er misschien voor jezelf wel wat sneller van! Wanneer je uitgerust bent heb je sneller behoefte aan intimiteit en sex, waarmee je de conditie van je relatie ook op peil houdt. Dat geldt met name voor de vrouwen onder ons, wanneer wij teveel adrenaline in ons lichaam dragen, te weinig slaap… gewoonweg teveel stress.. dan… wég is de sexdrive! Gewoon geen zin meer. Over het algemeen geldt dat mannen ontspannen worden van sex en dat vrouwen eerst ontspannen moeten zijn vóór ze aan sex willen denken en kunnen genieten. Dus vrouwen… meer slapen! Ennn mannen… zorg dat ze meer rust krijgt! En heb je dan eindelijk je slaap eens ingehaald? Overweeg sex dan wat meer op de agenda te zetten, want als er iets is waar je goed door slaapt… dan is het dát.

2 Comments

  1. Wat een leuk geschreven artikel! Ik heb geen kinderen, maar toch is mijn slaapritme om te janken. Een dag is gewoon te kort, daar komt het op neer voor mij ;)

    • Hahaha, ja dat is herkenbaar, er zitten voor mij ook te weinig uren in de dag! Dank je wel voor je berichtje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *