Column: Do Yoga With Me

14573672_sPlaats je voeten stevig in de mat, spreid je tenen, sluit je ogen, draai de schouders iets naar achteren en omlaag… ontspan. Negeer de schapendoes die zijn tong langs je tenen haalt, adem diep in en uit. Breng de handpalmen opzij en naar boven, adem in, de drishti ligt op je duimen, adem uit buig met een rechte rug voorover, adem in richt jezelf op, adem uit… buig voorover en ontspan.

Adem in breng je rechtervoet naar achteren en plaats deze zorgvuldig over de schapendoes, breng nu ook je linkervoet naar achteren, pas op de staart van de schapendoes en kom in de hoge plank.
Neem even een break om het wollige schatje van de mat af te duwen en buig de ellebogen, kom naar voren in de opkijkende hond. Adem in, tenen in de mat, adem uit, breng je billen richting het plafond, hielen naar de mat, adem uit.

Adem in, breng je rechtervoet tussen de handen, zo nodig iets schuin om over de schapendoes naar voren te kunnen. Breng nu ook de linkervoet tussen de handen, richt jezelf op, adem uit, buig voorover. Adem in, neem de armen mee, adem uit en eindig in samasthiti.

Adem in, plaats de voeten opnieuw stevig in de mat, breng je armen zijwaarts omhoog, buig voorover met een rechte rug, richt jezelf op, buig voorover en ontspan. So far, so good…..
Adem in breng nu je linkervoet naar achteren, stap de rechtervoet bij en kom in de hoge plank. Buig de ellebogen, beweeg je richting opwaartse hond. De lik in het gezicht toont je dat je je ruggengraat heus wat verder kunt stretchten. Inderdaad, je dristhi is het plafond. Een extra lik in het gezicht? Blijf bij je focus! Duw je tenen in de mat, adem uit en kom in de neerwaartse hond, hielen naar de mat. Adem in, stap over de schapendoes, linkervoet eerst, rechtervoet volgt. Richt jezelf op, buig voorover en ontspan. Kom nu omhoog en neem je armen mee naar het plafond, adem uit in samasthiti.

Kijk even achterom om te ontdekken dat de schapendoes zijn plek nu heeft gevonden, achter je op de mat….

Ik draai mij in alle bewegingen om mijn dagelijkse practise uit te voeren en hij draait mee. Het stond al wel in de beschrijving van het ras. “De does is graag bij u in de buurt”. Maar dat was lang niet specifiek genoeg. Er had heus kunnen staan: “De does doet graag samen met u aan spirituele ontwikkeling, ligt dolgraag achter u op de yogamat en weigert deze te verlaten.” Dat was veel nauwkeuriger geweest!

Ik deel mijn yogamat en eindig mijn Savasana in gezelschap. Lekker warm en knus. Echt ontspannend is het zelden. Een poot in mijn buik, of wat nagels over mijn onderarm. Maar ik pas mij aan aan de omstandigheden, zoals een echte Yogini dat doet.
Het is immers de truc dicht bij jezelf te blijven in élke situatie, je dagelijkse practise is een spiegel van het leven in de maatschappij….. Je komt jezelf tegen op de mat.

Jezelf…. én een schapendoes, meerdere keren, onverwacht en helaas altijd enthousiast!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *