De keuzes die je maakt

Winkels hebben het slim bedacht, de kortingskaart, de klantenkaart, de bonuskaart. Het bindt hun klanten aan de zaak, met jouw kaartje krijg jij korting, de winkel krijgt een goed beeld van zijn klant, de doelgroep en de producten die gewild zijn in de specifieke regio.
Een mooi ruilsysteem, waarbij jij jouw gegevens deelt met de ondernemer, zodat hij zijn assortiment kan inrichten en aanpassen.

Heb je wel eens op gelet wat er gebeurd bij een Albert Heijn, wanneer jij jouw bonuskaart vergeten bent? Grote kans dat de caissière de scankaart van de winkel gebruikt, zodat jij alsnog jouw korting krijgt. Lief…denk je dan, maar het is natuurlijk veel meer.
De bonuskaart is een logistiek trucje, waarmee in dit geval de Albert Heijn, heel precies en nauwkeurig kan achterhalen welke producten wel of niet lopen en welke klanten dit soort producten kopen. Jouw bonuskaart bevat zeer veel informatie over je koopgedrag, tot wel maanden terug en dat wordt gelezen en gebruikt.

En ik weet dat dat heel spooky klinkt en ik zal bekennen dat ik dus ook geen bonuskaart gebruik, maar steevast op de kaart van de winkel surf, toch valt er ook veel voordeel mee te behalen en dan doel ik niet op de zogenaamde kortingen die je worden aan geboden.

Veel mensen voelen zich machteloos, wanneer het om het aanbod gaat wat in de supermarkten ligt. Men wil wel bewuste keuzes maken, maar ze zijn duurder, er is een beperkter aanbod en er zijn maar zeer weinig mensen die de kans zien om daadwerkelijk naar de boerderij te rijden of de plaatselijke kaasboer. Logisch ook, wanneer je veel werkt.

Dan zijn er ook nog veel mensen die dat bewust wél doen, omdat dat gewoonweg veel geadviseerd wordt. Het is beter voor de economie, beter voor het milieu wanneer je lokaal koopt. En dat ís ook zo.
Toch is de keuze om de supermarkten links te laten liggen, vanuit een wereld verbeterend standpunt niet altijd de juiste keuze voor een toekomst.

Wanneer ik mijn visie over de toekomst laat rollen, dan droom ik van grote supermarkten vol gezonde producten en ik weet… dat velen onder ons die illusie al hebben laten varen.

Supermarkten gaan met grote multinationals in zee. Helemaal waar. De gemiddelde supermarkt heeft een paar grote leveranciers en je kiest, kort door de bocht, voor Unilever en Procter & Gamble. Alle variaties in de schappen komen uit dezelfde hoed. Toch zie je dat er supermarkt eigenaren zich als echte ondernemers ontpoppen. Bij de ene winkel kun je brood van de plaatselijke bakker vinden, bij de ander Superfood van een plaatselijk bedrijf. Deze eigenaren hebben geluisterd naar hun klant.

Iedere keer dat jij jouw klantenkaart trekt en de band vol ligt met Unilever zal jouw plaatselijke supermarkt hetzelfde product voorrang geven op een ander product. Immers, waar vraag naar is wordt ingekocht.
Hoe meer mensen bewuster boodschappen gaan doen en hun klantenkaart daarvoor gaan gebruiken, hoe groter het assortiment van bewuste producten zal zijn.

Natuurlijk is de klantenkaart niet het enige middel om te achterhalen welk publiek er in een winkel wandelt en welk product er in het schap moet liggen, maar juist omdat jouw klantenprofiel er aan gekoppeld is is het wel een enorm belangrijk middel geworden!

Iedere meter op de vloer van de winkel staat gelijk aan een bepaald bedrag aan geld, omzet. Daar wordt over nagedacht, dat wordt uitgemeten, er wordt geschoven met schappen om zoveel mogelijk omzet te halen uit elke vierkante meter. Elke vierkante meter, die ingenomen wordt door bewuste en gezonde producten, is een vierkante meter voeding vol ‘shit’ minder.

Elke multinational die zal zien en ervaren dat er minder van zijn ‘shit’ wordt gekocht, zal mee dansen naar het product waar wel vraag naar zal zijn.

Een betere wereld begint bij jezelf? Leek dat altijd een leeg begrip? Idealisme? Met jouw klantenkaart bezit je macht, waar je je niet eens bewust van bent!
Jij bent de baas, jij hebt de macht, jouw keuzes vullen de vloer. Niet andersom.

Hoe meer vraag naar bewuste producten, hoe meer aanbieders van dit soort producten en.. hoe lager de prijs wordt van bewuste producten. Je zet de grote multinationals niet buiten spel, wanneer je de supermarkt boycot, helaas. Was het maar waar. Er zal altijd publiek blijven wat hun producten koopt. Je wint pas echt, wanneer multinationals de overstap gaan maken naar gezonde voeding en de gemiddelde mens er van kan profiteren, bij de supermarkt op de hoek van de straat.

Ja, het is wellicht wat duurder soms, maar kies je strategie bewust. Wanneer we met velen durven te investeren in de wat duurdere producten, maar gezonde keuzes, dan draait het aanbod als vanzelf wel met ons mee.

Trek je klantenkaart bewust, trap niet in de korting, maar wees de slimme klant.
Jij hebt de macht, jij bent de klant.

En de klant… is altijd koning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *