De 5 meest gezonde noten!

Het was het leukste cadeau ever… om te krijgen, een hele zak vol ongepelde hazelnoten! Niet zomaar uit de supermarkt, maar van één boom gekomen en vers verzameld. Hazelnoten met een ziel! Ik vond het zelf nogal lachwekkend hoe zoiets me zo blij kon maken, een zak vol hazelnoten! ‘ Een beetje zelfspot mag er wel bij in blijven’, dacht ik nog.

Nog niet heel veel jaren terug gaven mensen mij cadeautjes als parfum of cadeaubonnen, lekker fantasieloos. Nu… een zak vol noten en ik ben helemaal in mijn nopjes! De gedachte dat ze bij iemand aan een boom waren gegroeid, en ook nog eens persoonlijk verzameld, maakt het heerlijk kneuterig. Wij hebben ze ontdaan van hun harde buitenkant en ze vervolgens verwerkt in hazelnootbrownies… Again…!
( Een kleine verslaving die brownies.. Ze zijn zo lekker!)

En met het kraken van de noten bedacht ik me hoe verwend we zijn, dat het raar is dat we dergelijke handelingen niet dagelijks doen. Want noten zijn een belangrijk onderdeel van ons dieet en hoe verser… hoe gezonder en wanneer ik heel eerlijk ben… Ik had nog nooit een hazelnoot gekraakt. Altijd netjes gekocht… En dat is best wel erg!
Noten zijn eerste levensbehoefte voor de aanlevering van onze vitamines, kunnen we daar niet een beetje moeite voor doen? Ik hou van noten, niet alleen omdat ik ze erg lekker vind, maar zeker ook voor hun enorme voedingswaarde, weg met de supplementen, de natuur geeft je echt alles wat je nodig hebt!

De 5 gezondste noten! En wat zit er in?

10076806_s1. De walnoot! Zijn vorm verraadt het al…. De walnoot is super goed voor de hersenen! Vol met vitamine E, C en mineralen als kalium, mangaan, calcium en magnesium. Ook omega 3 komt in grote hoeveelheden voor in de walnoot. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de walnoot een preventief medicijn is voor vele ziekten, onder andere Alzheimer, Hart en vaatziekten, dementie, depressies, maar ook bij klachten die vaak bestempeld worden als ADHD of bipolaire stoornis. De omega 3 uit walnoten wordt op een natuurlijke manier door het lichaam opgenomen, waar vis vaak wordt aangeraden te eten voor omega 3 is de walnoot een veel betere leverancier. Het wordt effectiever opgenomen, maar je voorkomt er ook de inname van zware metalen mee, wat het eten van vis toch echt met zich mee brengt.

Amandelen raw2. Amandelen. Amandelen zijn super lekker, ze zijn de noot die super alkalische eigenschappen heeft en los daarvan zo ontzettend voedzaam! Ook de amandel heeft net als de walnoot veel vitamine E in zich, daarnaast veel calcium, fosfor, ijzer en magnesium. De combinatie calcium en fosfor maakt van de noot voedsel wat goed is voor de botaanmaak en zodoende ook het gebit. Daarnaast verlichten amandelen luchtwegproblemen, helpen ze bij bloedarmoede, diabetes en zijn ze goed voor huid en haar! Meer dan gewoon lekker dus!

3. Pecannoten hebben net als walnoten de meeste antioxidanten in zich. Ook de pecannoot lijkt wel een beetje op de hersenen en daar zorgt hij dan ook goed voor! Absoluut brain food! Boordevol vitamine E en B1, B2, B5, B6, en B11 en ook boordevol mineralen als mangaan en koper. En evengoed zitten er veel mineralen als magnesium, zink, fosfor en ijzer in, super dus!

4. Cashewnoten. Met een percentage van 83% ijzer, 73% magnesium, 72% mangaan en 52% aan zink is de cashewnoot echt een giga mineralen booster! En naast al deze mineralen zit hij ook nog eens vol met de vitamines uit het B- complex. Ze bevatten minder vet dan andere noten en zorgen voor een lang gevuld gevoel.

33462401_s5. Hazelnoten. Kijk eens naar de geweldige percentages mineralen in de hazelnoot! 268% aan mangaan en 192% aan koper!! Mangaan is goed voor de zenuwen, de schildklier en de stofwisseling. Koper is van essentieel belang voor de opname van ijzer en vitamine C, het is belangrijk voor onze pigmentvorming en ons bloed. Naast deze belangrijke mineralen zit de hazelnoot ook helemaal vol met vitamine E en alle B- vitamines en bevat het een gezonde vorm van linolzuur.

5 super noten dus, die allemaal erg lekker zijn! Zorg ervoor dat je ze rauw eet, ongezouten, ongezoet en ongebakken, daarmee haal je alle voedingstoffen uit de noot.

 

speculaas1Een handje per dag is ruim voldoende! En heb je moeite met het eten van noten, of eet je kind niet zo heel graag noten? Probeer dan eens een RAW taartje of RAW brownies met noten, waar ook de voedingswaarde in tact blijft én het ook bij kinderen binnen no time zijn weg naar binnen vindt.

Noten zijn basisvoedsel, maar grijp niet naar de verpakte noten in de supermarkt, óf kijk in elk geval eerst de ingrediëntenlijst na. Zijn ze gezout of gezoet? Laat liggen! Zitten er smaakversterkers in? Loop dan héééél hard door! Ook conserveringsmiddelen zijn een big no no!
Kies voor gezonde, verse noten! Daar heb je er ook veel minder van nodig!

Het zout, de suiker en de smaakversterkers zitten er namelijk expres in. Het signaal in de hersenen, wat normaal gesproken vertelt dat je vol zit, wordt hierdoor volledig genegeerd en voor je het weet heb je een hele zak naar achteren gewerkt! Handig voor de fabrikant, maar niet voor jouw gewicht en gezondheid!

Met RAW noten werkt dat anders. Een paar noten en je zult zien dat je vol zit. Het is een ideale snack rond een uur of vier. En super brain food om met je kinderen mee te geven naar school!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *