Cranberry Pistache energiebommetjes

Twee kinderen opvoeden zonder snoep en koek in huis vraagt om simpel en snelle recepten voor alternatieven. Beiden heel actief en leergierig hebben ze zeker wel wat extra energie, vitamines en mineralen nodig. Ondanks dat ze, gelukkig, dol zijn op fruit, nootjes en ze ook zeker te verleiden zijn met komkommer en tomaatjes, blijven het natuurlijk ook gewoon kinderen die bij andere mensen thuis allerlei snacks voorbij zien komen. Vooral de oudste die nu op het voorgezet onderwijs zit kan soms de verleiding van al het felgekleurde suiker niet weerstaan, hoe lastig ik het soms ook vind om aan te zien, ik zal het haar niet verbieden. Uiteindelijk zal zij zelf de balans op maken en ik hoop dat ze terug grijpt naar wat ze mee kreeg, thuis. Dat betekent niet dat ik niet mijn best doe een gezond tegengewicht te bieden!

Ik ben dus regelmatig op zoek naar makkelijke recepten, zonder geraffineerd suiker, om mijn kinderen te lokken wat extra vitamines te pakken en ze tegelijkertijd eens gezellig te verwennen, met wat voor ons ‘snoep’ is. Want gezond leven hoeft toch niet saai te zijn?

Gimmesomeoven.com

Gimmesomeoven.com

Nog niet zo lang geleden kwam ik online dit recept  van Gimmesomeoven tegen en het was zo’n ontzettend makkelijk en super, super, super lekker recept, dat ik gewoonweg vind dat jij het uit moet proberen. Zonder dwang natuurlijk, ehm… nou met zeer grote aanbeveling dan!
Cranberry Pistache bommetjes, of balletjes… maar bommetjes klonk zo leuk!
Wij snoepen ze tussendoor en als extra snack na schooltijd, ze zijn ongeveer 2 weken houdbaar, zeker wanneer je ze koel bewaart. Maar ik beloof je… zolang gaan ze het niet redden!

Wat heb je nodig voor deze super lekkere energie bommetjes?Project1

  • 225 gram ontpitte dadels.
  • 170 gram biologische honing ( natuurlijk kun je hierin varieren)
  • 1 eetlepel chiazaad
  • 1 eetlepel hennepzaad of lijnzaad
  • Snufje zout
  • 135 gram havermout
  • 150 gram gepelde pistachenootjes ( ongezouten) in stukjes gehakt
  • 120 gram gedroogde cranberry’s
  • Eventueel 160 gram gehakte witte chocolade/ chips( chocolade druppels)

En hoe verder?

Wanneer je een keukenmachine hebt kun je nu de dadels, honing, chiazaadjes en het zout bij elkaar voegen en mixen tot alles zich gemengd heeft tot een smeuïg mengsel, wat gemakkelijk om te roeren is. Wanneer het nog te dik is kun je extra honing toevoegen, maar wat water is ook een optie.

Gebruik je geen keukenmachine, dan hak je eerst de dadels tot in heel kleine stukjes, voor je de ingrediënten gaat mixen. De textuur zal wel iets grover blijven, maar het is zeker goed te doen!

Breng de mix over in een grote kom, zodat je iets meer ruimte hebt om te roeren. Voeg het hennepzaad, de cranberry’s, de pistachenootjes en de eventuele chocolade stukjes toe en roer totdat het een goed verdeeld geheel wordt. Plaats een bordje of een deksel op de kom en zet het ongeveer 30 minuten weg in de koelkast.

Wanneer het geheel wat steviger is geworden haal je nu met een lepel kleine hoeveelheden van het mengsel uit de kom en draait er balletjes van. Wanneer alle balletjes gedraaid zijn zet je ze terug in de koelkast, zo blijven het ook mooie balletjes en zijn ze twee weken goed houdbaar.

Ik vond ze zelf het lekkerste wanneer ze iets op kamertemperatuur waren, de kids kon het helemaal niks schelen. Koud zijn ze blijkbaar dus ook gewoon heel erg lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *