Chia, 7 voors en tegens

Chia wordt meer en meer bejubeld en draagt de naam Superfood… Nu ben ik niet snel onder de indruk van dit soort uitspraken, ik zie daar direct een marketingconceptje achter schuilen. Toch is het zo dat de superfoods belangrijke voedingswaarde in zich dragen, wat hun zeker interessant maakt om toe te voegen aan je voedingspatroon. Chia het kleine wonderzaadje is er één van. Al veel mensen hebben hun weg naar dit ieniemienie zaadje gevonden, maar wat zijn ook al weer de voordelen van Chia en is het echt alleen maar geweldig? Recente onderzoeken hebben interessante voordelen getoond, toch zijn er ook tegenberichten.

Het regelmatig eten van Chia, waarom zou je het doen?

Voordelen voor de huid

In juli kwamen Mexicaanse onderzoekers er achter, dat we Chia eigenlijk nog onderschat hebben in zijn antioxidanten. Chia bedraagt 2 keer zoveel antioxidanten dan we dachten. De antioxidanten in Chia- zaden kunnen wel 70 % van de vrije radicalen en hun bijbehorende schade stoppen.

skin-10-agingHet onderzoek toonde ook aan dat Chia zaden de herstelsystemen van de huid ondersteunen en verdere schade kunnen voorkómen. Chia behoort tot de voedingsmiddelen met de meeste antioxidanten. Dat is interessant!

Kanker preventie

De laetrile behandeling wordt als alternatieve geneeswijze ingezet om mensen met kanker te behandelen. Diverse patienten zijn genezen met de natuurlijke supplementie van vitamine B17. Vitamine B17 is niet in veel voedingmiddelen te vinden en een deficientie wordt dan ook in verband gebracht met oorzaken van kanker. Supplementie, zoals je dat kent in de vorm van multivitamine, is verboden. Vitamine B17 is dan ook enkel in natuurlijke vorm te verkrijgen. Chiazaden bevatten vitamine B17. Natuurlijk genees je geen kanker met een klein beetje Chia op een dag… en de laetrile behandeling zou je onder toezicht van een arts moeten ondergaan. Toch is vitamine B17 een belangrijke vitamine, waar je nooit over hoort en het verband met kanker wordt onderschat. Dat Chia deze vitamine bevat is een mooie aanvulling op je gezondheid.

Sterkere botten

28 gram Chia per dag geeft 18% van de algemene dagelijkste hoeveelheid calcium die een mens nodig heeft. Wat de voordelen van sterke botten zijn, dat hoef ik niet uit te leggen, toch?

Goede darmwerking Chia bestaat uit 1/3 vezels, dat is vrij veel dus. Vezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Chia zaad heeft de eigenschap onze bloedsuiker in balans te houden en dus de zogenaamde suikerdip uit te laten blijven. De snelle absorptie van vocht en de afscheiding van een slijmerige substantie zorgen er ook nog eens voor dat je minder honger hebt en sneller vol zit en ook nog eens regelmatiger richting het toilet moet.. Chia doet je niet afslanken, maar studies hebben wel uitgewezen dat het je kan helpen van de snacks af te blijven. Dus het is mogelijk gewicht te verliezen met Chia. Let op… Het is dus niet de Chia die het doet… Dat is een groot misverstand. Het is jouw wilskracht met een duwtje van Chia in de rug. Een regelmatige stoelgang is voor meer zaken belangrijk, het zorgt er ook voor dat de toxines/ gifstoffen in de darmen niet te lang aanwezig blijven, wat beter voor je algehele gezondheid is. Wanneer de toxines te lang in de darmen aanwezig zijn vinden ze hun weg naar het bloed, zorgen voor hoofdpijn en andere vervelende klachten.

Kan Diabetes terug draaien en/ of genezen?!

Chia is rijk aan alpha- linolenic zuur en vezels, onderzoekers van de Universiteit of Litoral in Argentinie zijn een onderzoek begonnen om te ontdekken of en hoe Chia ingezet kan worden om storingen aan de stofwisseling en insuline resistentie te voorkomen. De resultaten waren geweldig en zeer hoopvol voor op de langere termijn. Een voorzichtige conclusie dat wel, maar het maakt blij! Bron

Geeft je energie een boost!

Onlangs werd een onderzoek gepubliceerd in ‘the Journal of Strength and Conditioning’, waarbij werd aangetoond dat Chia de prestaties van athleten op dezelfde wijze ondersteund als sportdranken dat doen, maar dan zonder de suiker. In het onderzoek dronk de helft van de athleten een sportdrank, de andere helft een chia drankje. De tijden van de hardlopers werden naast elkaar gelegd en de groep met het chia drankje had minder suikers verbruikt en suikerreserves dus niet nodig gehad.

Goed voor je tanden

Met al de calcium, zink, vitamine A en phosphorus is Chia topvoedsel voor je gebit. Je tanden zijn een onderdeel of een verlengde van je botten, slechte kwaliteit tanden zegt dus ook geregeld iets over de kwaliteit van je botten. Uit melk halen we weinig calcium, de eiwitten breken meer af, dan dat je calcium opneemt… Groentes en bijvoorbeeld Chia zijn een veel betere bron van calcium.

Gut-Grub-mdnDe mindere kanten van Chia

Chia wordt zo ongeveer overal bejubeld, maar net als alle andere voeding is Chia niet heilig. Er zijn zeker wel wat bijwerkingen bekend rondom Chia, die niet voor iedereen even prettig zijn.

– Zo is er bekend dat sommige mensen enorme buikkrampen en diarree krijgen van Chia. Chia is erg rijk in vezels, dit kan de oorzaak zijn. Soms nemen mensen teveel chia in op een dag. Geen goed idee. Dan blijft nog het feit dat veel mensen Chia verkeerd innemen. Chia neemt erg veel vocht op, je moet er dus heel veel water bij drinken, anders trekt het het vocht UIT het lichaam, dat is niet iets wat je wilt!

– Uit een onderzoek is naar voren gekomen dat Chia een negatieve invloed kan hebben op prostaatkanker. Dit onderzoek is later wel in twijfel getrokken, maar het is iets wat je mee kunt nemen in je overweging. In 2010, een ander onderzoek, kwam juist weer naar voren, dat het de kans zou verkleinen, maar meer onderzoek was nodig. Je vindt deze puclicaties bij bronnen onder aan deze pagina..

– Chia zaad in combinatie met bloedverdunners is geen goed idee. Chia verdunt het bloed al op een natuurlijke wijze. Gebruik je bloedverdunners? Dan ga je dus eerst in gesprek met een arts!

– Ook bloeddrukverlagers en vochtafdrijvende medicijnen zijn een reden om niet zomaar aan Chia te beginnen.

– Er zijn allergische reacties bekend. De oorzaak zou kunnen zijn de hoge proteine in de zaden, mensen die allergisch zijn voor mosterd en mosterzaden moeten ook voorzichtig zijn met Chia.

– Er is weinig onderzoek gedaan naar Chia in combinatie met zwangerschap of borstvoeding. Wees voorzichtig en overleg met een arts.

– De voordelen van Chia en hun voedingswaarde, en de daarom heen gebouwde marketingconcepten, zijn gebaseerd op grote hoeveelheden Chia zaden op een dag. Dit ga je niet halen met een gezonde dosis. Laat je dus niet misleiden.

Chia is een voedingsmiddel net als alle andere en ook al wordt het regelmatig als superfood bestempeld, het betekent niet dat je maar helemaal los moet gaan met het nuttigen ervan. Twee theelepels per dag is een gezonde dosis, ook voor mensen die geen problemen ondervinden. Je snapt natuurlijk wel, dat je daarmee lang niet die grote hoeveelheden vitamines binnen haalt,  waar iedereen het over heeft. Toch kan het een mooie aanvulling zijn in het voedingspatroon. Heb je toch wat moeite met de Chia zaden? Lijnzaad kan dan een prima alternatief zijn.

Bronnen:

http://www.hindawi.com/journals/ijfs/2014/241053/abs/

http://www.nature.com/ejcn/journal/v64/n4/full/ejcn2009159a.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24811150

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18492301

http://jnci.oxfordjournals.org/content/early/2013/07/09/jnci.djt174.abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19921446

www.chiazaden.org

Laetrile / Vitamin B17 Treatment

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *