Breng zintuigen tot rust

Ik ben een lichte slaper en sta in de ochtend meestal met dezelfde vermoeidheid op die ik de avond ervoor meenam het bed in. Ik blijk er nog al aan gehecht. Hoe goed ik ook slaap, gedurende de nacht, echt uitrusten is er niet bij. Mijn onbewuste alertheid gaat gewoon door en maakt overuren. Ik heb mijn oplossingen in heel veel hoeken gezocht, supplementen, mijn dag afbouwen, wat uiteindelijk zeker allemaal wel toegevoegde waarde had, maar sinds kort ga ik de nacht door als Mrs. Zorro. Mr. Zorro ligt naast mij namelijk… vandaar. :)

Ik wilde er nooit aan, zo’n slaapmasker, hooguit overdag tijdens een dutje, maar in de nacht… nee, het leek me zo oncomfortabel en eigenlijk een tikkie burgelijk…Onaantrekkelijk… Maar deze zomer hadden we zoveel warme dagen dat het raam wijd open bleef, gewoonweg voor verkoeling en ik had ontzettende last van het kunstmatige licht van buiten. Dus, vooruit… Misschien was het toch wel handig. Na één nacht slapen was ik nogal verbaasd, maar na één week was ik overtuigd. Mijn energie nam overdag toe en opstaan in de ochtend werd minder lastig.

Amy Wolfson, een Amerikaanse dokter gespecialiseerd in slaapproblemen en auteur van het boek The Woman’s Book of Sleep: A Complete Resource Guide, heeft heel wat onderzoek gedaan betreffende de band tussen slaapproblemen en licht. Het blijkt dus dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen voor licht dat ’s nachts hun slaapkamer binnendringt. Waar het licht vandaan komt doet er eigenlijk niet toe, elke vorm van licht, hoe groot of hoe klein, kan de slaap komen verstoren. Het kan het licht van buiten zijn, een nachtlampje of de wekker. Een kiertje licht, wat onder de deur piekt. Sommige oorzaken zijn natuurlijk makkelijk te verhelpen, dikke donkere gordijnen bijvoorbeeld. Ik hoorde zelfs eens van een vrouw die haar kamer volledig zwart verfde. Vloer, muren, plafond, bed, dekbed..Afijn… alles.

En ook wordt er geregeld onderzoek gedaan naar de effecten van het kunstmatige nachtlicht op de gezondheid. Men meent dat het nachtlicht schade kan brengen aan de stofwisseling en celverdeling. Logisch lijkt me ook, we zijn van nature niet ingesteld op een 24 uur doordraaiende lichtcirkel. Het oerdonker is verdwenen. Tijd om dat terug te brengen dus, al is het het foppen van de hersenen! Mrs. Zorro it will be!

gaaaap1Ik heb mijn eigen onderzoekje gedaan en mijn slaapmasker een week opzij gelegd. Mijn energie nam weer af en het opstaan was weer ellende. Mijn slaapmaskertje is nu weer mijn trouwe vriendje! Zelfs nu het weer vroeger donker wordt, de ramen weer wat meer sluiten, merk ik dat ik beter en dieper slaap mét masker en bij het wakker worden heb ik de energie om op te staan.
Op zich is dat natuurlijk al geweldig, maar wat ik het meest belangrijk vind aan mijn ervaring is het effect wat het heeft op mijn zintuigen. Zoals ik al eerder vertelde ben ik hooggevoelig, heldervoelend, op zijn minst, wanneer ik het masker draag blijf ik automatisch makkelijker bij mijzelf. De afleiding verdwijnt. Ik kan mij beter afsluiten voor alles om mij heen. Beter? Het gaat eigenlijk vanzelf. Op zich is dat natuurlijk niet heel erg verwonderlijk, want met een goed masker sluit je ook het 3e oog af. Het brengt mij rust in mijn hoofd, brengt mijn zintuigen en heldere kanalen tot rust en ik vermoed dat daar het meest heilzame effect ligt.

Ben jij dus ook hooggevoelig? Of snel afgeleid? Probeer het eens uit! En laat je me dan weten hoe het je bevalt?
Mrs. Zorro says… Goodnight.gaaaap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *