Aura afschermen, werkt het voor jou?

Als hoogsensitief persoon heb je wellicht al 100 keer gehoord dat je bij jezelf moet blijven. Je weet het en je probeert het, maar vaak lukt het gewoonweg niet! Boem, voor je het weet heb je wéér al die energieën en emoties van anderen op je nek, jij blijft uitgeput en leeg achter.
Vraag jij je ook af waarom de technieken bij jou niet willen werken? Misschien ligt het niet aan jou, maar aan het moment én de techniek die je er voor gebruikt!

Sensitieve personen zijn zo meevoelend, ofwel empathisch, dat ze zich geregeld verliezen in de situatie of de persoon tegenover zich. Voor ze het weten hebben ze de buikpijn van de ander met zich mee genomen naar huis of zijn ze leeg en overprikkeld.
Veel Hsp’s verdiepen zich dan ook in het beschermen van hun ruimte, hun aura, hun eigen energie en krijgen vaak het advies zich te omhullen in een wit licht, hun aura te beschermen met een gouden rand óf bijvoorbeeld rozen om zich heen te zetten.
Toch na jaren oefenen verliezen ze zichzelf alsnog op bepaalde momenten, in situaties en/ of bij mensen. De aanbevolen techniek blijkt niet altijd voldoende.

Wanneer je ook problemen ondervindt met deze techniek, dan wordt het eens tijd om te kijken naar de situatie waarin je je bevindt.
Ik zeg dus niet dat de techniek niet werkt, want dat doet hij wel, maar hij beschermt je niet bij alles en het kan de situatie ook verergeren.

Je aura afschermen, waar werkt het wel voor, waar werkt het niet voor?

13676856_s

Wat doet het wel…?!

  • Het houdt je aura schoon van energetische ruis en rommel van anderen. Energie wat gewoonweg een beetje rond zweeft, op je werk, in de tram, waar je ook bent. Je vooraf afschermen kan helpen je niet verbonden te voelen met zwevende troep.
  • Het houdt negatieve energie van anderen op afstand. Wanneer iemand tegenover je staat en zijn of haar energie is indringend, iemand schreeuwt tegen je, intimideert je… of het is juist iemand die zich aan jou wil hechten, wil plakken… In al deze momenten helpt het je te beschermen tegen de overweldigende energie die voor je staat. Met het afschermen duw je de situatie als het ware uit je aura.
  • Het houdt negatieve entiteiten uit je ruimte, wat gewoonweg heel belangrijk is. Het betekent niet dat je ze niet zult voelen of ervaren, maar ze kunnen zich niet met jouw energie bemoeien.

Maar wat doet het niet?

  • Het helpt je niet tegen het empathisch samensmelten met een persoon. Ons meevoelend vermogen stopt niet, wanneer je je verbonden voelt met een ander. Je beste vriendin is verdrietig, weg is de bubbel, het witte licht of wat je je ook had voorgenomen neer te zetten. Zodra je een echte connectie aan gaat met de ander helpt afschermen niet meer tegen het indringen van emoties of energieën. Het kan ook simpelweg niet, want je afschermen is een afketsende beweging. Wanneer je begaan bent met iemand, dan beweeg je met je energie naar de persoon toe.
  • Het helpt je niet te aarden of in je lichaam te blijven. Wanneer je in een overweldigende situatie bent, zoals op een verjaardag of in een winkelcentrum kan het zijn dat je, ondanks dat je je zorgvuldig hebt afgeschermd, toch leeg en moe bent of overprikkeld raakt. Waarschijnlijk ben je op zo’n moment teveel bezig met je beschermende laag, wat er voor zorgt dat jij onbewust de hele tijd op het randje van je aura balanceert. Wanneer je daar gevoelig voor bent is de kans groot dat je je gronding volledig kwijt raakt. Wat je aandacht geeft groeit en dus wordt het probleem alleen maar groter. De drukte komt harder binnen, je raakt overprikkeld…
  • Het beschermt je niet tegen het oppikken van energie en pijnen, nadat jouw energie zich gemixt heeft met de ander. Je kunt enorm je best doen je bubbel of je licht te herstellen, op het moment dat je merkt dat ie verdwijnt tijdens dat intieme gesprek. Maar de kans is groot dat je toch lekker al die energie met je meeneemt.

Kortom…. Empathie is een spelbreker in het afschermen van ruimte. Empathie is iets waar we niet omheen kunnen en laten we eerlijk zijn… Ook niet vanaf willen.
Toch is het niet zo heel gezond om alles van een ander op je te nemen, jouw energie teveel te laten versmelten met de energieën van anderen, meestal voel je je daarna ook daadwerkelijk fysiek niet zo lekker of uitgeput.

Wat helpt wél tegen empathie aanvallen?

  • Je energie schoon houden, door geregeld je aura op te schonen met oefeningen. Wanneer het bijna niet mogelijk is die dierbare persoon, of dat hulpeloze mens niet buiten je medeleven te houden en zodoende te ervaren en te voelen wat de ander voelt. Dan wordt het tijd ervoor te zorgen dat je vooraf en achteraf je energie opschoont, afstroomt, jezelf een healing geeft of wanneer de situatie zich geregeld voor doet… een healing door een ander laat doen.
  • Aarden. Wanneer je je in een empathie aanval bevindt, waarin je merkt dat alles binnen komt, je schild niet wil werken…. Voel dan je voeten, voel de verbinding met de aarde en zorg ervoor dat je die verbinding laat bestaan. Je voorkomt hiermee een hoop ellende en je zult merken dat het vanzelf al makkelijker gaat. Ja… je voelt nog steeds alles, maar door de verbinding raakt het je minder en blijft het ook niet zo ‘plakken’.
  • Transparantie. Bij Yoga leer je dat alles energie is, dat energie kan versmelten. Wanneer je terecht komt in een situatie waarin alles dus blijkbaar al met elkaar versmolten is en jouw afschermen niet werkt, stel je dan eens voor dat je transparant bent. Die energie die door je heen gaat, de gevoelens, het geluid, wat het ook is wat je benauwt, het hoeft niet in jouw ruimte te zijn of te blijven…. Het is energie, jij bent energie… Dus in plaats van het afketsen van energie kun je het ook door je heen laten vloeien. Dit helpt heel goed in combinatie met het aarden, met name in emotionele gesprekken.
  • Ken je eigen energie. Wanneer je weet hoe jouw energie voelt, wanneer je alleen bent, dan leer je de energie van een ander herkennen, zodra het in je ruimte is. Het enkel al kunnen opmerken van de energie die bij de ander hoort zorgt ervoor dat je onderscheid kunt maken en bij jezelf blijft. Ja, je voelt nog steeds die emotie, maar hij is niet van jou en hoeft je dus ook niet te raken.
  • Stop met je verantwoordelijk voelen voor anderen. Het is een ratio dingetje, maar zodra je je echt beseft dat je nooit verantwoordelijk bent voor de ander, dan laat je je minder meeslepen in de energie van de persoon. Er ontstaat vanzelf meer afstand.
  • Je grenzen leren ervaren. Het zal niet altijd vlekkeloos verlopen, de ene keer gaat het goed, de andere keer niet. Iedereen heeft zijn momenten waarin hij of zij zwakker is dan anders. Accepteer het en breng het voor jezelf in kaart. Ja… Jouw zieke moeder vraagt veel aandacht, je krijgt het maar niet voor elkaar om dát je niet te laten raken. Maar moet dat moment geperfectioneerd worden of kun je accepteren dat sommige specifieke situaties niet te voorkomen zijn? Je bent gevoelig, het is een mooie eigenschap!

Herken je je in de problematiek? Is empathie ook jouw valkuil? Er zijn meer mogelijkheden om je te beschermen, dan je af te schermen! Technieken die wellicht veel beter voor je werken!

One Comment

  1. Hallo, mijn naam is Selma. Ik heb enkele stukjes gelezen op je website, en in één artikel (vraag me even niet welke, ik weet het echt niet meer :-( ), beschrijf je dat je een paar jaar geleden naar een coach bent gegaan voor je dochtertje. Vanwege haar sensitiviteit.. Daar aangekomen, bleek jij – als ik het allemaal goed gelezen heb – zelf ook hoogsensitief. Heb je voor mij alsjeblieft de naam van deze Coach/behandelaar?. Ik ben naarstig op zoek naar een goede, nuchtere HSP-coach/ervaringsdeskundige. En als ik jouw stukjes zo lees,….ben je begeleid door de juiste persoon :-). Waarschijnlijk ook een ervaringsdeskundige? :-)

    Lieve groetjes,
    Selma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *