25 overlevingstips voor hooggevoelige ouders

 

Er is de laatste tijd iets geks aan de hand, althans… Ik vind het gek. Ik was zelf heel jong mama, zonder andere mama’s als vriendinnen om mij heen en nu mijn kids groter worden zitten veel van mijn vrienden met kleine kinderen óf ze denken nu zelfs pas aan kinderen. Soort zoekt soort, dus mijn vriendengroep stroomt over met hooggevoelige mensjes die twijfelen over of ze het ouderschap wel aan kunnen, hoe ze hun kinderen moeten opvoeden in een wereld, waarin alles lijkt te verharden. Sommigen twijfelen zelfs of ze wel een kinderwens zouden mogen hebben en andere twijfelen of hun hooggevoeligheid niet een enorme spelbreker gaat zijn. Blikken gaan onze kant op en de vraag: “Hoe doen jullie dat?”, wordt echt te vaak gevraagd.
Ik weet het niet. Ik denk dat hooggevoelig zijn voor- én nadelen kent als het om ouderschap gaat, maar ik zie wel dat er in de groep hooggevoelige mensen geweldig bewuste en intelligente ouders zijn. Ik durf bijna te beweren dat zij het antwoord dragen en dat juist zij aan het ouderschap zouden moeten starten. De gevoeligheid, het begrip, de empathie, hebben we juist niet meer van dat nodig?

Maar ik begrijp zeker de onzekerheden en de twijfels wel, vader of moeder zijn is al lastig genoeg, laat staan wanneer je moeite hebt je eigen balans hoog te houden! Over de jaren heen heb ik mogen ervaren wat wel en niet werkt. Wanneer je als hooggevoelige ouder dan ook nog een hooggevoelig kind krijgt, dan heb je dubbel plezier.. ofwel uitdaging! Een kleine schets van ons gezinsleven? Twee hooggevoelige, heldervoelende volwassenen, met twee über gevoelige en mediamieke kids. Hadden we het over een uitdaging?!
Misschien dat daarom onze vrienden ons de rol van Oprah in de schoenen proberen te duwen? Die schoen passen we overigens niet, hoor. Maar ik weet na al die jaren wél dat de volgende overlevingstips werken en hoognodig zijn, dagelijks, om in balans te kunnen blijven!

hooggevoelige ouders

 

 

 

1. Leg de verantwoording waar hij hoort. Je begeleidt je kinderen naar een zelfstandig leven, het is niet je taak om ze afhankelijk te maken van jou. Hoe klein ze ook zijn, zodra ze iets kunnen… doen ze het zelf. Mijn jongste maakt vanaf zijn 5e jaar al zijn eigen broodblik voor school klaar en pakt zijn tas in. Voor mijn dochter geldt hetzelfde. Het vraagt soms om hilarische situaties, maar het werkt. Beide kids maken zichzelf klaar voor school en weten precies wanneer ze gym, zwemmen of speciale afspraken hebben en handelen daarnaar. Ze weten het beter dan ik! En ik kom pas om 7.45 uur naar beneden. Enkel voor de gezelligheid en om eventueel de jongste, die nu 8 is, nog wat aan te sporen qua tijd. Zij moeten naar school en zij zijn daar verantwoordelijk voor. Deze zelfstandigheid is niet alleen in hun belang, maar ook heel belangrijk voor jouw balans.

2. Neem tijd voor jezelf. Het is een dooddoener, maar zo waar. “Hoe doe je dat dan, hoe maak je tijd voor jezelf?”, wordt zo vaak gevraagd. Tja, die tijd is er wel. Maar jij moet hem pakken. Prioriteiten stellen dus.

3. Het huishouden is voor veel gevoelige mensen echt een valkuil, ze hebben én heel veel behoefte aan een opgeruimd, goed functionerend huishouden én ze missen soms de energie om dit voor elkaar te brengen, ze zijn moe, zeker met kinderen. Kies elke dag een aantal taakjes die je wilt doen en doe die. Verder niet. Uiteindelijk wil je een huis waar gezelligheid en veiligheid heerst en om dat te kunnen creëren kun je niet elke dag als een dolle stier door je huis gaan, je hebt tijd nodig om tot rust te komen en dingen te doen waar je je mee oplaadt.

4. Doe regelmatig dutjes. Ben je moe? Plan dan een moment van slapen in. Met kleine ukkies kun je samen dutten, oudere kinderen zitten op school. Laat die stofzuiger staan! Je kunt alles veel beter aan, wanneer je geslapen hebt en het stofzuigen heb je dan ook in 2 minuten gedaan.

5. Doe zo min mogelijk boodschappen met je kinderen erbij. Ga winkelen zonder kinderen. Winkelen met kinderen is een enorme stressfactor en voor geen van beiden leuk. Met name gevoelige kinderen worden onrustig van alle prikkels, bovenop jouw eigen prikkelverwerking…. Zucht. Je kinderen wegwijs maken met geld en winkelen komt vanzelf wel en op die momenten kun je daar speciale tijd voor vrij maken.

6. Leef wat je preekt. Het is heel simpel, misschien is het wel het allerbelangrijkste. Om balans te houden voor jezelf, moet je je kinderen laten zien hoe jij balans houdt. Hoe leer je je kinderen dat ze rust moeten nemen, wanneer jijzelf overprikkelt door het leven rent? Hoe kun je met een overprikkeld hoofd er voor je kinderen zijn? En gevoelige kinderen houden niet van onrecht, dus ze gaan je hier op aanspreken of gedrag vertonen wat hier uit voort komt!

7. Wordt de balans werk en gezin te wankel? Doe dan tijdelijk een stapje terug. My Goddd… hoeveel mensen daar moeite mee hebben! Want ze moeten dit en dat, hier en daar…. Ja, leer je kinderen dus hoe je in balans bent, in plaats van hoe je als een kip zonder kop in het leven staat! Betekent dat dat je met je hele gezin een stapje terug moet doen? Leer je kinderen dan hoe belangrijk gezondheid en balans is. Leer ze vanaf heel jonge leeftijd hoeveel jij moet werken om die Nintendo te betalen en vertel ze ook dat je liever gezellig thuis bent samen.

8. Blijf bij jezelf! Wanneer je heel gevoelig bent, dan zit je wellicht teveel met je neus in de energie van de ander. Je voelt je verantwoordelijk, voelt zoveel aan. Je merkt dat er iets aan de hand is met de ander, maar de ander zegt niets. Je gaat je zorgen maken, dingen afvragen… Boem, voor je het weet ben je bij een ander, niet meer bij jezelf. Spreek met elkaar af dat je duidelijk bent. Zolang er niets te vertellen is, blijf jij lekker bij jezelf, ga desnoods een stukje wandelen. Zodra de ander je aandacht letterlijk vraagt, dan ben je volledig oor. Natuurlijk draag je wat extra verantwoordelijkheid bij kinderen. Maar dan toch, blijf bij jezelf, laat de verantwoordelijkheid waar hij hoort. Moet jij het oplossen? Dan doe je dat. Kan de ander het zelf? Dan is het niet aan jou.

9. Doe leuke dingen. Waar hou je van? Waar laad jij je van op? Is dat simpelweg met een boekje in bed na een lange dag? Doen! Maar hou jij van sporten… dan moet je er echt op uit!

10. Haal elke avond, voor het slapen gaan, je energie terug. Visualiseer je dat je aura een magneet is en vraag simpelweg of alle energie die je hebt weggegeven of is afgenomen bij je terug komt. En visualiseer dan dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

11. Ontwikkel je intuïtie en gebruik het. Dit is zo belangrijk om bij jezelf te blijven. Leef van binnen uit, wat is jouw waarheid en volg het. Laat je niet misleiden door alles wat buiten jouw huis gebeurt.

12. Vraag hulp. Vragen is een van de lastigste dingen in deze maatschappij op dit moment. Hulp vragen lijkt een teken van zwakte. Maar je hebt mensen nodig die het van je over kunnen nemen, of het nu je partner is, je ouders, vriendinnen of vrienden zijn. Je hebt hulp nodig om tijd voor elkaar te kunnen maken, om rust te kunnen nemen, om alleen boodschapjes te kunnen doen. Vragen staat vrij!

13. Dump vrienden die niet bij je passen. Wat zegt ze nu? Ja, ik zeg het echt. Vrienden die niet meer aansluiten kosten je enorm veel energie. Steek je energie in mensen, waarmee het echt klikt, je vrienden en jouw omgang met hen zijn als een rolmodel voor je kinderen. Ga geen lege vriendschappen najagen.

14. Hou je energie hoog! Heb je moeite met het nieuws? Kijk dan niet vaker dan een keer per dag. Hou je niet van TV? Er zit een uit-knop op. Geroddel op het schoolplein? Je hoeft er niet bij te staan. Die buurvrouw die elke keer onverwachts binnen komt rennen… Het is jouw huis, je mag haar de deur wijzen. Hou je energie hoog en laat je niet overprikkelen door de lagere energie van anderen.

15. Eet gezond. Wat gezond is, dat is voor een ieder anders. Maar een feit is… wat twee jaar houdbaar op een plank kan liggen, dat is niet iets wat nog voeding in zich kan dragen. Gezonde voeding doet je goed.

16. Zorg dat je kinderen voldoende rusten. Kinderen die overprikkeld raken hebben meer rust nodig, hebben meer slaap nodig, wanneer zij moe zijn, dan heb jij stress. Zo simpel is het. Leer hen ook om gedurende de dag rustmomenten te nemen én respect te hebben voor jouw rustmoment.

17. Vergelijk jezelf niet met anderen. Je kunt niet in hun huis kijken.

18. Geniet van het nu en wees dankbaar voor de rijkdom van het hooggevoelig zijn en het opvoeden van gevoelige kinderen. Het is echt een andere dimensie.

19. Leg de concurrentiestrijd neer en zoek naar je interne verlangens, doe cursussen om bij jezelf te leren blijven of lees boeken over hoe je dat doet.

20. Breng jouw gevoeligheden in balans. Weet waar je zwakte en je kracht ligt én die van je partner. Vul elkaar aan op die momenten en vraag elkaar letterlijk om hulp. Hoe gevoelig je ook bent, je voelt niet altijd alles aan.

21. Koptelefoons in huis? Gebruik ze! Met alle media overal om ons heen en filmpjes die tegelijkertijd afspelen zijn koptelefoons geen overbodige luxe.

22. Ga voor kwali-tijd en geen kwanti-tijd :). Ik weet dat er mensen zijn die de hele dag door kunnen draven en voor hun gezin klaar kunnen staan. Ik hoop van harte dat je dat met gemak zult kunnen, maar de kans is groot dat het je opbrandt. Breng tijd met elkaar door, waar je echt contact met elkaar hebt en gun elkaar tijd alleen.

23. Ga geregeld de natuur in. De plek waar je zintuigen vanzelf tot rust komen en je verbonden kunt voelen met alles wat is.

24. Stress van feestdagen? Vraag je af waar de stress vandaan komt en creëer je eigen feestdag, met je eigen regels. Sinterklaas en Kerst staan bekend om heel veel stress, vooral bij de kinderen en zodoende ook weer bij de ouders. Vraag jezelf af hoe je dit wilt vieren en hoe spannend mag het zijn? Schaf het desnoods af… Why not? Het is jouw leven!

25. Vertrouw op jezelf. Grote kans dat je een knetter heldere intuïtie hebt. Maar uit onzekerheid aan anderen vraagt hoe je iets zou moeten doen. Kortom, bedankt voor het lezen, maar… schrap dit hele lijstje maar en ga eens even goed bij jezelf te rade!

Wat wil jij? Wat voel jij? Wat heb jij nodig? Wat en hoe ga jij het doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *