17 veranderingen in je routine brengen je tot slaap

Slapen is goed voor je, wanneer je hooggevoelig bent misschien wel het meest belangrijk na een lange dag! Maar, wanneer je hooggevoelig bent, soms ook het moeilijkste van de dag. Gevoelig voor prikkels, veel innerlijke beweging, overpeinzingen en werelden die ineens aan je voeten liggen… Zorgen of juist dromen en wensen, als pingpong balletjes pijnigen ze je hersenen en verbannen de slaap. Stop daarmee!

Leer hoe je je gedachten tot rust kunt brengen, in het algemeen en gedurende de dag, en neem de komende tips ten harte voor vannacht. Kleine veranderingen in je dagelijkse routine kunnen zoveel voor je doen!

17 handelingen voor een goede nachtrust!

  1. Neem elke avond voor het slapen gaan de tijd je lichaam voor te bereiden. Lig op de rug, handen op de buik of naast je op het matras. Adem een paar keer volledig in en uit, dat wil zeggen dat je de buik, borst en hoge borst betrekt bij het ademen. En ga dan heel rustig het lichaam af. Begin bij de voeten, voel hoe ze het matras raken en ontspan ze, je enkels, benen en zo verder, tot het puntje van het hoofd. Vergeet ook zeker de kaken, wangen en het voorhoofd niet. Je hoeft enkel maar te denken aan het ontspannen van de spieren en ze zullen luisteren. Voel hoe het lichaam rust op het matras en hoe zwaar je kunt zijn. Het zorgt er voor dat je al ontspant, vóór je een poging tot slapen doet, val je op dit moment in slaap, dan slaap je heel ontspannen. Zo niet, dan draai je je vervolgens in je favoriete houding, je zult merken dat dit anders aan voelt dan anders.
  2. Zorg dat het lichaam geen dorst heeft. Vul je watervoorraad goed aan.
  3. Geen koffie meer na 16.00 uur! Punt.
  4. Een inkoppertje, maar voor zoveel mensen nog steeds geen normale gang van zaken. Bouw je dag af. Zet na 20.00 uur de televisie uit, leg de smartphone weg en de laptop kan ook echt wel in de kast. Wat je dan moet doen? Nee….. dat vraag je me niet echt, toch?! Wanneer je daar geen antwoord op hebt, dan is het hoog nodig deze acties te ondernemen. Ik beloof je, het vult zich vanzelf in. Ik ben ook van mening dat dit zo goed is voor je relatie! Je gaat automatisch met elkaar kletsen… Oei… heb ik toch nog verteld wat je zou kunnen doen.
  5. Neem de tijd. Wanneer je heel moe bent, dan verwacht je direct in slaap te vallen. Gemiddeld duurt het 20 minuten voor iemand in slaap valt en dat is normaal. Wanneer je geregeld binnen 2 minuten weg bent. Dan ben je feitelijk gewoon chronisch te moe. Ben je dus op het punt beland, waar je wakker ligt, terwijl je eigenlijk heel moe bent en de dagen er voor of normaal gesproken zo weg bent? Dan ben je te ver gegaan. Ga een aantal dagen eerder naar bed of doe overdag een kort dutje, voor je de nacht in gaat. Het helpt je niet op het moment, maar het brengt wel de slaap terug.
  6. Slaap in volledig donker óf met een oogmasker op. Het bevordert een diepere slaap, brengt zintuigen tot rust en de remslaap zet beter in, waardoor je goed herstelt tijdens de nacht. Meer weten over slapen met kunstlicht en of niet geheel donker? Dat lees je hier.
  7. Slaap naakt! Ha, no way?! Absoluut wel! Alhoewel kippenvel in bed niet aan te raden is voor een goede nachtrust, het is wel belangrijk dat het lichaam het niet te warm krijgt. Liever een extra deken dan ingepakt in je wintertrui in bed liggen. Door naakt te slapen word je ten eerste niet belemmerd door lagen kleding tijdens draaien of bewegen, daarnaast is de aanraking van de huid een belangrijk mechanisme om cortisol te verminderen. Verlaging van cortisol is de reden waarom je je na een massage zo lekker voelt, waarom je na de sex zo ontspannen bent. Het verlagen van de cortisol zorgt voor een diepere slaap en geeft je lichaam de kans in de nacht te herstellen…. En het wordt misschien ook nog gezelliger in bed!
  8. Lucht je kamer geregeld. Ten eerste is het beter voor je gezondheid om in frisse lucht te slapen, ten tweede heeft energie de neiging te ‘kleven’. Heb je dus wat slechte nachten achter de rug? Heb je je zorgen gemaakt in bed? Zorg er voor dat er een frisse wind door je slaapkamer kan gaan en de energie in de ruimte letterlijk verfrist wordt. Een nieuw begin, een nieuwe nacht! De slaapkamer of het huis reinigen met salie is ook absoluut een aanrader!
  9. Niet teveel eten. Al wordt er regelmatig beweerd dat je niet kunt slapen op een lege maag, het tegen over gestelde is evengoed waar. Een te volle maag helpt bij het in slaap vallen, maar kan de nachtrust flink verstoren. Daarnaast gebruikt het lichaam veel energie om het voedsel te verteren, waar het eigenlijk zou moeten herstellen van de activiteiten overdag. Wanneer je dus voor het slapen gaan iets wilt eten, hou het dan licht en blijf weg van suiker! Suiker zorgt er voor dat je halverwege de nacht een suikerdip krijgt en klaar wakker bent. Daarmee wordt ook fruit bedoeld! Wil je toch persé fruit? Meng het dan in de yoghurt, de yoghurt zorgt er voor dat de suikerdip niet te groot zal zijn. Een ander alternatief is bijvoorbeeld een handje noten..
  10. Spanning tussen jou en je partner? Pfff… succes! Wanneer je gevoelig of hooggevoelig bent zul je ongetwijfeld bewust of onbewust de energie in de ruimte voelen, spanning die niet opgelost is blijft tussen jullie in hangen. Wanneer je je bewust bent van de ruimte van jouw energie ofwel jouw aura, dan begrijp je dat in het gemiddelde twee persoonsbed de energieën elkaar raken, overlappen en mengen. Los van het feit dat jij met je eigen opgekropte emoties zit, zul je dus ook de spanning en emoties van de ander voelen. Je hebt twee keuzes… Of je ligt de nacht wakker en slaapt beroerd… Of jullie zorgen dat de lucht geklaard is, vóór het slapen gaan. Er is wel een derde optie… Je slaapt ergens anders, op de bank, een andere kamer… Maar of het goed zal zijn voor je relatie?
  11. En daar is ie weer…. Magnesium! Magnesium doet beter slapen. Heb je het vermoeden dat je magnesiumwaarde te laag zou kunnen zijn, wat bij heel veel mensen het geval is… Neem dan eens een voetbad met magnesiumvlokken vóór het slapen gaan. 150 gram magnesium op een halve emmer warm water en heerlijk met de voetjes er in. Magnesium wordt heel goed opgenomen onder de voetzolen, de warme voeten zijn een bonus voor de nacht!
  12. Val je niet in slaap? Doe je ogen een tijdje open, lig op je rug en observeer de ruimte. Juist door even actief te zijn kun je de energie verplaatsen. Wanneer je met ogen dicht blijft woelen heb je de neiging na te gaan denken over waarom je nu niet kunt slapen. Het kan ook echt helpen er juist even een half uurtje weer uit te gaan. Neem desnoods een kop warme sole, thee of neem wat yoghurt en ga dan weer terug naar bed.
  13. Voor sommige mensen kan het helpen voor het slapen gaan een dagboek bij te houden. Gewoonweg schrijven wat er in je op komt. Het zorgt er voor, dat wat aan het sluimeren was op de achtergrond, nu goed naar voren komt, met het opschrijven schrijf je het uit je systeem en wordt je moe, waardoor je makkelijker inslaapt. Dit geldt ook voor midden in de nacht. Ga er maar uit en schrijf het even van je af. Ja, je mist inderdaad een uurtje slaap, maar het werkt beter dan een uur woelen.
  14. Let op je slaaphouding. Soms lig je onbewust gespannen in bed. Ga dan het lichaam af zoals ik eerder beschreef, op je rug, diepe ademhaling en ontspan…. Maar er zijn ook mensen die zichzelf een foute slaaphouding hebben aangeleerd. Althans, wat is fout? Slapen op je buik geeft bijvoorbeeld een heerlijk veilig gevoel, maar het drukt ook de organen naar binnen, het maakt de vertering van voedsel moeilijker, de ruggenwervel heeft moeite neutraal te blijven, het drukt op de gewrichten, spieren én de draaiing van de nek kan voor nekklachten zorgen. Dit alles samen kan zorgen voor een slechte nachtrust. Daarentegen geeft slapen op de rug ruimte aan alle zachte organen, het brengt de ruggewervel in een neutrale positie en het lichaam krijgt de ruimte zich te herstellen. Het is bijna onmogelijk gespannen te slapen, wanneer je op je rug slaapt. Denk maar aan de baby die zijn handjes naast zijn gezicht houdt, ontspannen en open. Probeer eens met dat beeld in gedachten op je rug te slapen. Al start je je slaap er enkel maar mee!
  15. Regelmatig bewegen is belangrijk, het zorgt voor een goede energieverdeling. In de avond sporten is niet voor iedereen de juiste optie. Ben je geregeld vol energie na het sporten? Dat is de endorfine boost die je krijgt van het bewegen. Die kan er voor zorgen dat je slecht in slaap komt, waardoor je te weinig slaapt gedurende de nacht en overdag nog vermoeider bent, waardoor je vervolgens weer in de avond niet kunt slapen. Let dus op je lichaam!
  16. Haal je energie terug na een dag vol mensen om je heen. Vraag letterlijk of alle energie die je hebt weggegeven of van je is af genomen naar je terug komt en visualiseer dat dat ook gebeurt. Stel je maar een magneet voor die al die energie terug haalt. Zo kom je weer meer bij jezelf, wat er voor zorgt dat je beter slaapt.
  17. Ga aarden! Of je dit nu doet door middel van visualisatie of letterlijk met je voeten in de grond. Gebruik een aardingslaken, of…. Zoek een aardingspunt in je huis, want elk huis heeft een punt wat geaard is, dat kan bijvoorbeeld de verwarming zijn, maar in ieder huis is dit weer een andere plek. Een koper draadje naar buiten, welke je vast kunt houden kan al voldoende zijn. Meer over aarden? Binnenkort zal ik er op terug komen, kijk anders voor nu de film ‘Grounded’, hier te vinden op mijn site.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *