17 keer mindfulness tijdens je drukke dag!

Neem de tijd om wakker te worden. Veel mensen nemen de tijd om te ontbijten, wat op zich al geweldig is! Maar, neem je ook de tijd wanneer je je ogen voor het eerst opent? Of druk je op snooze en spring je uit je bed, zodra het laatst mogelijke snooze- moment voorbij is? Misschien kun je het laatste snooze- moment inwisselen voor een moment mindful wakker worden. Open je ogen, wees je bewust van je lichaam, waar je bent, welke dag het is… Niet enkel of het een maandag, dinsdag of woensdag zou kunnen zijn, maar hoe voel je je? Ben je opgewekt, of moe? Depri of vrolijk? En laat het zijn voor wat het is, het is toch ook goed voor wat het is?!

Rek het lichaam, of je dat nu in bed doet of al uit bed. Neem de tijd om de spieren te stretchen en het lichaam de ruimte te geven na een lange nacht slapen. Dit bevordert de bloedstroom en het wakker worden. Dieren doen dit van nature, maar dat wist je vast al wel?!

– Zijn er dingen die je hoort te doen? Schrijf ze op! Maak een to do list voor vandaag en andere dagen, zo kunnen gedachten blijven wat ze zijn, gedachten! Per dag kun je nu handelen en verder niets… !

Kun je wandelend naar het werk, school of welke afspraak dan ook? Is het anders een optie met de fiets te gaan? Door regelmatig wandelend of fietsend naar je afspraak te gaan krijg je meer buitenlucht en meer kans te ontspannen. De wind maakt je hoofd als vanzelfsprekend leeg en je krijgt nieuwe energie.

Neem tijd voor je pauzes! Zoveel mensen die hun pauze niet uit zitten op het werk! Je hebt recht op je pauze, sterker nog… je bent slim om hem te nemen! Je lichaam heeft rust nodig gedurende de dag. Kun je niet op je billen blijven zitten, omdat je in je werkomgeving bent? Ga dan naar buiten! Ga wandelen of eet je lunch buiten op een bankje. Wanneer de zon schijnt haal je direct wat vitamine D binnen!

Eet langzaam. Wees je bewust van wat je eet en kauw elke hap die je neemt vol bewustzijn. Je zult merken dat je hartslag daalt, je meer tot rust komt en de tijd langzamer zal gaan… voor je gevoel dan!

Bedenk je waar je dankbaar voor bent. Nu… op dit moment. Wat geeft je een glimlach op je gezicht?

Drink voldoende water. Start er mee in de ochtend, niet na 4 koppen koffie. Je lichaam raakt veel vloeistof kwijt gedurende nacht en het heeft dorst in de ochtend. Koffie onttrekt vocht uit het lichaam. Vul de voorraad aan om met voldoende energie de dag door te komen. Het zorgt er voor dat de prikkelverwerking beter verloopt en je geen grote pieken en dalen ervaart.

Adem de volledige ademhaling. Dat wil zeggen, je ademt in door de neus, laat de buikholte vollopen met lucht, vervolgens de borst- en de hoge borstademhaling, bij het uitademen trek je de navel iets naar binnen en laat je de lucht rustig ontsnappen. Je zult ervaren dat je vanzelf weer in ademt. Doe de ademhaling 3 keer achter elkaar, een paar keer per dag.

Neem een meditatieminuutje. Waar je ook bent, er is altijd een minuutje tijd om rust te nemen. Tijdens je pauze of wanneer je even naar het toilet gaat, het doet er niet toe. Zet een timer op een minuut en sluit je ogen. Richt de aandacht op je ademhaling. En dat is alles wat je doet. Je maakt je geen zorgen over de minuut, dat houdt de timer wel bij. Dwalen gedachten af? Dat is niet erg, alles wat je nu doet is al meer dan je normaal doet!

Project2 Haal je gedachten regelmatig terug naar het ‘nu’. Toekomst bestaat niet, het verleden ook niet. Er is enkel het nu, waar je ook bent.

Probeer oordelen de deur te wijzen. Voel je een oordeel opkomen of heb je hem net uitgesproken? Probeer de situatie dan eens van een andere kant te bekijken of loop naar de persoon toe en ga eens een gesprek aan, toon interesse voor het handelen van de betreffende persoon. Een mooi moment om te toetsen of dat innerlijke oordeel wel klopt en vaak verandert het je blikveld.

Geef een ‘groot hallo’ aan iemand op je pad. De dame achter de kassa, de leuke man in de trein, de moeder van je vriendin…. Een ‘groot hallo’ betekent dat je de tijd neemt voor alles wat de persoon is. Alles er op en er aan. Je kijkt de persoon aan en maakt contact met de ziel of het wezen binnen de persoon, in plaats van enkel even snel en vluchtig contact te maken. Rust in het moment. Desnoods zeg je in gedachten letterlijk ‘hallo…. Ik zie je’.
Iedereen heeft de behoefte gezien te worden voor wie hij of zij is, echt gezien te worden. Jij ook! Het kan een heel waardevol moment zijn.

Is er een vriend of vriendin die je nodig eens moet bellen, omdat je zo trots op hem of haar bent? Doen!

Leg je telefoon weg tijdens pauzes en na het werk. Desnoods check je aan het einde van de avond of er noodzakelijke berichten binnen zijn gekomen, maar neem de tijd om te herstellen van een lange dag.

Zet de televisie uit, wanneer er niets interessants is. Pak een boek of bel een oude vriend of vriendin. Klets met je partner of maak lekker nog een wandeling voor het slapen gaan!

Ga slapen voor je te moe bent! Zorg dagelijks voor goede nachtrust. Wil je nog niet te vroeg slapen, bouw dan je dag eens af in bed, lekker warm onder de dekens met een kop kamille thee. Neem bijvoorbeeld eens de tijd te schrijven in een dagboek, wellicht wel over dingen waar je dankbaar voor bent??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *