1 minuut me- time

Ik heb hem een paar jaar geleden geïntegreerd, binnen gehaald in mijn leven en hem met een zucht omarmd. Mijn 1 minuut me-time. 1 minuut tijd voor mijzelf, ongeacht waar ik ben.

Mediteren deed ik al, dus ik kende de veranderingen aan mijzelf door rust en stilte in mijn hoofd. Ik was beter in balans, voelde meer liefde en kon ook meer liefde ontvangen. Als vanzelf kon ik beter voor mijzelf op komen en kon ik helderder denken. Ik voelde me over de hele linie beter wanneer ik geregeld mijn billen op een kussen nestelde, mijn handen in mijn schoot liet vallen en mijn ogen sloot. ‘Thuis komen’, noemde ik het en dat is het nog steeds. Thuiskomen bij mijzelf en ervaren dat ik toch eigenlijk best wel lief ben en niet zo lelijk tegen mijzelf mag zijn.

Beter in balans dus, op alle vlakken, lichamelijk en geestelijk én spiritueel gezien. Meditatie was een dingetje in mijn leven wat ik nooit, maar dan ook nooit meer zou opgeven, maar ik liep toen al steevast tegen het zelfde probleem aan….er zitten te weinig uren in de dag.

Ja, duh… zul je zeggen. Dat los je toch juist op met meditatie? Zennnn?!
Ehm, ja… Je hebt gelijk. Maar toch.. zitten er te weinig uren in de dag. Punt uit.

Ik betrapte mijzelf er steeds weer op dat ik totaal vergeten was tijd voor mijzelf te nemen en echt mediteren lukte me hooguit 1 tot 2 keer per week. Ik was volledig in de veronderstelling dat ik dan ook daadwerkelijk minimaal 20 minuten moest gaan zitten, of liggen, om effect te behalen.

Tot ik mijzelf wist over te halen korter te mediteren. Ik probeerde eerst 10 minuten, maar mijn onrust zorgde ervoor dat ik die momenten toch ook oversloeg en uiteindelijk bedacht ik me te starten bij de basis. Waarom niet slechts 1 minuut, om en nabij overigens, want ik hield de tijd nog niet bij… ik gokte maar wat. Op dat moment had ik de intentie die ene minuut uit te gaan breiden. Ik was er heilig van overtuigd dat dat als vanzelf zou verlopen, maar het bleek niet nodig.

Mijn minuutje rust nam ik in eerste instantie in een kamer apart, maar ik werd geregeld gestoord en juist omdat het maar ongeveer 1 minuut was merkte ik op dat ik mij gedurende een korte tijd kon afsluiten van iedereen die aan me stond te trekken. Ik verplaatste mijn minuut naar de woonkamer, tussen de spelende kids, muziek en lawaai makend speelgoed en wederom kon ik mij een minuut gemakkelijk afsluiten. Natuurlijk werd ik wel afgeleid, natuurlijk gingen mijn gedachten soms met me op de loop, maar omdat een minuut niet zo’n belangrijk ‘ding’ lijkt werd de lading van de afleiding minder belangrijk. Met gemak wist ik iedere dag een paar minuten te vinden om mijn ogen te sluiten en een mini meditatie te doen en het hielp me evengoed als een serieuze 20 minuten durende visualisatie of meditatie.

Wel merkte ik dat ik onrustig kon worden van ‘het niet weten hoe lang ik nou precies al zat’. Wat me in eerste instantie tijdens de oefenfase niet zo uit maakte, maar later, wanneer ik de me- time minuut in wilde zetten op het werk of vlak voor een belangrijk iets werd dat meer en meer een ongemakkelijk gevoel. Vanaf dat moment gebruikte ik de timer op mijn telefoon. Het instellen van de tijd zorgde ervoor dat de minuut nog optimaler werd, het werd een diepe ontspanning.

Gebruik de 1 minuut me- time in de trein, in de bus, voor een autoreis( niet tijdens!), op het toilet op je werk( he… er zijn genoeg mensen die even gaan zitten voor andere behoeften… waarom zou jij dat niet mogen met een minuutje balans?!), tijdens een drukke middag met de kids of… Tja, jij weet zelf het beste welke momenten de stress hoog zit!

  • Ga ergens zitten, maak je niet druk om houding, plek of ondergrond. 1 minuut me- time kan overal en kan dus óók stiekem.
  • Zet je timer op 1 minuut.
  • Sluit je ogen en breng je aandacht naar de adem.
  • Let op hoe je adem binnen stroomt en je lichaam weer verlaat. Maak je niet druk om hoe je ademt, of je nu hoog of laag ademt. Je hoeft niets te veranderen. Het enige wat je doet is letten op de stroom van lucht die in en uit gaat.
  • Wanneer gedachten afdwalen glimlach naar jezelf, het maakt niet uit. Pak de draad gewoon weer op, op het moment dat je je er bewust van wordt. Je zult merken dat hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker je concentratie bij je ademhaling blijft.
  • Maak je niet druk om de tijd, soms duurt het kort, soms duurt het lang. 1 minuut moet je jezelf kunnen gunnen. 1 minuut… dat is toch het minimale wat je waard bent?
  • Wanneer de timer gaat open je rustig je ogen en je hervat je dag. Je zult echt gaan merken dat je helderder wordt, alerter zult zijn en meer uitgerust bent na een lange dag.

Mijn 1 minuut me- time heeft veel veranderd. Ik neem meditatie minder serieus en de band met mijzelf is groter geworden. Als ik mijzelf geen 1 minuut rust kan gunnen, hoeveel ben ik dan waard? Het is los van de helderheid een stukje bewustzijn en zelfliefde wat je jezelf geeft en gunt. En dat brengt soms processen op gang die je niet had kunnen vermoeden. Maar dat is fijn.

1 minuut me- time. Wanneer start jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *